Článek
Ministerstvo dlouhodobě hovořilo o zjednodušení bodového systému, které spočívalo ve snížení sazeb na dvě – čtyřbodovou a šestibodovou. Místo toho však aktuální návrh přidává ještě třetí sazbu za dva body. Ta se týká například překročení rychlosti o více než deset kilometrů za hodinu a méně než 20 kilometrů v hodině v obci, respektive méně než 30 kilometrů v hodině mimo obec.
Dvoubodový trest byl přidán na základě podnětů z připomínkového řízení.
„Přehlednější, mírnější k bagatelním přestupkům, přísnější k těm závažnějším, kvůli kterým umírají lidé na silnicích. Tak by se daly popsat hlavní změny v novele zákona o silničním provozu,“ tvrdí ministerstvo dopravy.
Ministerstvo dopravy dá na hygienu řidičů ve veřejné dopravě 100 milionů
„Jdeme po vzoru západních zemí, kde v současnosti kladou větší důraz na nejčastější prohřešky jako je nevěnování se řízení kvůli telefonování, vysoké překročení rychlosti, alkohol za volantem,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček, který zároveň sedí i na židli ministra průmyslu a obchodu.
Nižší i vyšší pokuty
U bagatelních prohřešků, mezi něž resort počítá špatné parkování, porušení zákazu zastavení a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí dokladů nebo překročení rychlosti do 10 kilometrů v hodině se počítá se snížením horní hranice pokuty na místě z 2 000 na 1 500 korun a body se v těchto případech zapisovat nebudou. Policie také může tyto přestupky na místě vyřešit domluvou.
Naopak třeba za jízdu na červenou stoupne maximální bloková pokuta z 1000 korun na 2500 korun. Maximální pokuta za vjíždění na železniční přejezd přes zákaz se zdvojnásobí na 5000 korun.
„Po projednání návrhu na Legislativní radě vlády půjde novela zákona na projednání ve vládě. Pokud se změnami budou členové vládního kabinetu souhlasit, následně jej projednají obě komory parlamentu. Novela zákona počítá se svou účinností k 1. lednu 2022,“ uzavřelo ministerstvo.