Článek
Rozklad je takzvaně blanketní, tedy nevyplněný. Podle šéfa Dětí Země Miroslava Patrika ho doplní do jednoho měsíce, jak ukládá zákon.
„Do poslední chvíle jsem čekal, že se proti stavebnímu povolení, jež mělo za pár dnů nabýt právní moci, někdo ozve,“ konstatoval starosta příhraničního Královce na Trutnovsku Libor Terbák (nezávislý). Podivil se, že je to u tak důležité stavby veřejného zájmu stále vůbec možné.
„Zřejmě na tom chtějí něco vyzískat,“ podotkl Terbák, s jehož názorem se ztotožňují starostové při budoucí příhraniční dálnici. Ti se po brzkém otevření polské rychlostní komunikace S3 obávají dočasně zvýšeného provozu v obcích.
Tisíce klimatických extremistů zahltily policii v Haagu. Z blokované dálnice je převážela na stadion
Obstrukce ekologických aktivistů mohou dostavbu strategického úseku D11 na česko-polské hranici na neodhadnutelnou dobu zbrzdit, což v době, kdy Poláci dospěli se svou S3 k hranici, jenom prodlouží očekávané dopravní komplikace na české straně. Provoz na polské dálnici, na niž na hranicích naváže obyčejná česká komunikace, začne koncem letošního září.
Ministr Kupka i šéf ŘSD půjdou vyjednávat
„Jakmile bude jasné, proti čemu se Děti Země odvolávají, chce se s panem Patrikem setkat generální ředitel Radek Mátl, aby s ním jednal o možném stažení rozkladu,“ řekl Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký.
Nedokázal tak zatím ani odhadnout případné zdržení. „Pokud by se nám podařilo vyjednat s organizací Děti Země dohodu, k žádnému posunu termínu by nemuselo dojít a stavba by mohla být koncem letošního roku zahájena,“ dodal Studecký. Při včasném zahájení se počítá s dokončením úseku v roce 2026.
Rozhořčený postupem Dětí Země je ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Ve Sněmovně jsem už před pár týdny načetl pozměňovací návrh do zákona o urychlení liniových staveb, který znemožní blanketní podání. Sněmovna by o tom měla jednat v nejbližších dnech,“ řekl Právu Kupka. Blanketní tedy neodůvodněný rozklad podle něj staví záměry státu do nevýhodné pozice, stěžovatel tak získá měsíc navíc. „Takovéto prodlužování není možné přijmout,“ dodal Kupka.
Navzdory svému rozhořčení s aktivisty také hodlá jednat. „Je to tak důležitá stavba, že chceme dát šanci dohodě, co nám vlastně vyčítají, co bychom mohli upravit, pokud oni mají nějakou konkrétní výhradu,“ uzavřel ministr. Zdržení dostavby D11 do Polska si podle něj stát nemůže dovolit.
Ředitelství dříve uvedlo, že soutěž o příhraniční úsek D11 patří k největším dálničním tendrům za posledních několik desítek let. Termín podání nabídek už několikrát posunulo.
Nejlepší nabídku za 11,3 miliardy korun na stavbu nakonec podala v tendru ukončeném minulou středu polská společnost Budimex SA. „Můžeme čekat další zdržení stavby, pokud se někdo z účastníků proti výsledkům tendru odvolá,“ podotkl starosta Terbák.
Cena úseku v členitém terénu se dvěma půlkilometrovými tunely, osmadvaceti mosty a trojicí mimoúrovňových křižovatek byla dříve odhadnuta na třináct miliard korun.