Článek
„Turbína musí jet do Nigérie ve smontovaném stavu, proto jsme museli vyvinout speciální přepravní rám,“ řekl Právu Richard Fichtl, který v plzeňských strojírnách připravoval technické zajištění přepravy.
Náklad je 6,5 metru široký a zhruba stejně vysoký. Samotná turbína má dvě stě tun, zbytek hmotnosti připadá na rám a podvalníky. Při cestě přes Plzeň pojede na sníženém podvalníku, v Křimicích na okraji západočeské metropole bude přeložena na větší.
„Vzhledem k výšce nemůžeme jet po hlavních tazích,“ sdělil Petr Gelnar z přepravní firmy. Cesta se neobejde bez uzavírek, asistence dopravní policie, zvedání drátů. „V Lovosicích musíme být nejpozději ve čtvrtek ráno,“ podotkl Gelnar.
Cíl: Nigérie
V přístavu se turbína přeloží na loď a poputuje přes Hamburk do Nigérie, do elektrárny poblíž Kwale na jihovýchodě země. Zakázka pro italskou energetickou firmu ENI má hodnotu přibližně 400 milionů korun. „Cílem projektu je rozšíření kapacity elektrárny, která v Nigérii funguje už od roku 2005,“ vysvětlil Stanislav Bálint, projektový manažer Doosan Škoda Power.
„Po instalaci naší turbíny do nového paroplynového cyklu bude celkový výkon elektrárny činit zhruba jeden gigawatt, což postačí na zásobování energií pro dvacet miliónů lidí, tedy asi desetinu obyvatel této země,“ doplnil Bálint.
Výroba soustrojí a jeho příprava k odvozu trvala dvanáct měsíců. „Předpokládáme, že projekt bude dokončen v roce 2019, nebo 2020,“ uzavřel Bálint. Jde o vůbec první turbínu, která z Plzně do této africké země putuje.