Článek
Z civilní části letiště letos mohli lidé létat do 14 destinací. Od začátku roku odbavilo letiště rekordních 190 tisíc cestujících.
„Věřím, že se dostaneme do konce roku k 200 tisícům odbavených cestujících. Oblíbenými destinacemi jsou Egypt a Turecko, dále pak řecké ostrovy. Velmi oblíbenou, až nečekaně, se stala Barcelona,“ řekla výkonná ředitelka pardubického letiště Mária Luticová.
Letiště dotují veřejné rozpočty, protože je už roky ztrátové, jen za loňský rok bylo v minusu o 41 milionů korun. Dva akcionáři EBA, město Pardubice (vlastní 66 procent akcií) a Pardubický kraj ( 34 procent), by rádi dostali hospodaření civilního letiště do černých čísel nebo minimálně na nulu.
„Objevilo se několik potenciálních investorů. Jednak je tu zájemce, který chce odkoupit část pozemků a vybudovat zde kongresové centrum a hotel. Další investor přemýšlí o výstavbě haly pro opravárenství letadel. Nechceme závodit s ostatními regionálními letišti o počet odbavených cestujících a množství destinací, chceme, aby se letiště stalo centrem rozvoje regionu,“ řekl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (SOCDEM/3PK).
K tomu potřebují mít oba akcionáři jistotu v podobě smlouvy s Armádou ČR. Ve středu takovou záruku dostali, a to sedmiletou.
Armáda podle smlouvy pro civilní provoz udržuje vzletově přistávací dráhu, pojížděcí plochy a zabezpečuje řízení letového provozu, za to dostává od společnosti EBA poplatky, které jsou zpět vráceny do provozu a údržby pardubického letiště.
Pardubické letiště slouží jako záložní letiště nejen pro armádu, ale i pro státy NATO. „Naši stíhači by právě sem přivedli potencionálního narušitele nebo civilní letadlo, které ztratilo spojení, či letadlo v ohrožení. Tady by ve spolupráci se společností EBA bylo vše zabezpečeno,“ řekl Čepelka.
Lidem vadí hluk armádních strojů
Na hluk armádních vrtulníků a letadel si obyvatelé, kteří žijí v okolí, často stěžují. Vadí jim například noční vzlety, které je ruší. „Společně hledáme řešení, jak eliminovat hlukovou zátěž na civilní obyvatelstvo. Při výluce čáslavského letiště proto přesuneme vrtulníkovou část zdejšího Centra leteckého výcviku do Přerova, takže hluková zátěž poklesne, v průběhu výluky čáslavského letiště se obyvatelé mohou potýkat se zvýšeným hlukem. Věřím, že občané pochopí, že se musíme připravovat a cvičit,“ řekl velitel vzdušných sil české armády Petr Čepelka.
Pardubické letiště je s armádou spjaté od prvopočátku. Bylo zkolaudováno v roce 1932, ale až v roce 1995 zahájilo provoz jako vojenské letiště se statusem veřejného mezinárodního letiště.