Článek
Manažeři Českých drah a Leo Expressu jednali o možné koupi ze strany státního dopravce od března. „Leo Express přišel za ČD s tím, že má problém, chtěl jednat o případné akvizici. Dospělo se ale k tomu, že to nedává smysl,” uvedl Havlíček.
České dráhy prověřovaly ekonomickou situaci soukromé společnosti prostřednictvím procesu due diligence, který se používá při jednáních o koupi nebo prodeji firmy. Podle serveru z něj vyplynulo, že by se nákup Leo Expressu drahám nevyplatil. Jedním z důvodů byla například skutečnost, že soukromý dopravce své vlaky nevlastní, ale má je pouze pronajaté na leasing od banky.
„České dráhy se jako obchodní firma zajímaly o to, zda by případná koupě Leo Expressu byla pro rozvoj jejich byznysu přínosná a výhodná. V této věci proběhly standardní procesy a obchodní jednání a své rozhodnutí ČD oficiálně oznámí příští týden,” řekl mluvčí drah Radek Joklík.
České dráhy jednají o odkupu Leo Expressu
O možném vstupu Českých drah do Leo Expressu se hovořilo již před dvěma lety. I tehdy se společnosti nakonec nedohodly.
V čele představenstva Leo Expressu na konci loňského roku nahradil zakladatele Leoše Novotného jeho otec Leoš Novotný starší. Výkonného šéfa Petera Köhlera pak v lednu vystřídal Pavel Spilka. Peter Köhler přitom nadále zůstal v Leo Expressu, jedním z jeho úkolů měla být příprava vstupu strategického partnera.
Leo Express vstoupil na českou železnici v roce 2012 a postupně rozšiřuje svůj provoz na železnici, působí v dálkové i regionální dopravě a také na slovenském, polském a německém trhu. Vedle vlaků provozuje společnost i autobusovou dopravu.
Dopravní skupina, která patři podnikateli Leoši Novotnému, loni zaznamenala zisk 150 milionů korun a obrat 1,1 miliardy korun. V minulosti ovšem byla firma dlouhodobě ztrátová, což bylo zapříčiněno hlavně platbami za soupravy.