Hlavní obsah

Z Moravy na Slovensko vede nový železniční most

První vlak projel ve středu v sedmnáct hodin po novém mostě přes hraniční řeku Moravu mezi Lanžhotem na Břeclavsku a slovenskou stanicí Kúty. Skončila tak bezmála dva roky trvající stavba nové konstrukce.

Nový most v LanžhotuVideo: Milan Vojtek, Právo

Článek

Premiérovým spojem se stal vlak Eurocity EC 274 Metropolitan z Bratislavy do Prahy. Jeho jízdou po nové konstrukci skončila třináctidenní nepřetržitá výluka, po kterou musely všechny vlaky místo objíždět odklonovou trasou přes Hodonín a Holíč. Současně skončila první etapa náhrady dvojice mostů, která na slovenské straně nabrala téměř roční zpoždění, původně měl most sloužit od prosince minulého roku.

Výměna mostu je stavební akcí Železnic Slovenské republiky, kterým připadly při dělení Československa. „Původní železniční most, je datovaný z roku 1926. Stavba nevyhovovala šířkovým uspořádáním, polohou, zatížitelností ani traťovou rychlostí, a proto bylo nutné jej modernizovat,“ uvedla ředitelka odboru komunikace Železnic Slovenské republiky Ria Feik Achbergerová.

Nový most zhotovili na břehu

Vlastní modernizace spočívala ve vybudování dvou nových pilířů a dvou opěr. Ty nesou ocelovou mostní konstrukci se štěrkovým ložem, ve kterém jsou uloženy pražce s kolejemi. Výška hlavních nosníků mostovky je patnáct metrů, celková délka mostu je 136 metrů. „Ocelová konstrukce byla zkompletovaná na slovenské straně a následně byla vcelku vysunutá směrem k břehu v České republice?“ upřesnila postup šéfka komunikace.

Policejní pes při zásahu proti migrantům na Břeclavsku pokousal ve tváři čtyřletou dívku

Krimi

Po ukončení stavebních prací na mostě ve druhé traťové koleji budou následovat stavební práce na výměně mostu v první koleji. Zhruba za měsíc přijde na řadu demolice mostu i jeho pilířů. „Současně probíhají stavební práce na železniční zastávce Brodské, kde vzniknou dvě nástupiště s podchodem a silniční podjezd, který nahradí úrovňový přejezd. „Práce na části úseku od zastávky Brodské ke státní hranici mají být dokončené do konce příštího roku,“ upřesnila. Je to ale jen část z plánované přeměny trati od hranice po Děvínskou Novou Ves.

Naše strana už je hotová celá

Na naší straně hranice v souvislosti se stavbou mostu společnost Skanska rekonstruovala celkem půldruhého kilometrů kolejí. Trať proti původní zvýšila výšku nad okolní terén o pětasedmdesát centimetrů, důvodem je odlišná konstrukce mostu, kde nejsou jako dosud koleje připevněny ke konstrukci, ale uloženy ve štěrkovém loži. Výhodou je výrazné snížení hluku při průjezdu vlaku přes most

Na rozdíl od úseku na slovenské straně hranice, kde je nový most, ale chybí plánované dotažení rekonstrukce bezmála šest kilometrů dlouhého úseku trati od hranice do stanice Kúty, je na naší straně řeky vše hotovo a na místě jsou i další nové mosty. „Na české straně byly vybudovány nové koleje a čtyři mosty. Na koridorové trati bude po kompletním dokončení modernizace možné zvýšit rychlost z původních 120 na 160 kilometrů v hodině,“ uvedl mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch. Čtveřice mostních konstrukcí na úseku mezi hranicí a Lanžhotem slouží k průtoku povodňových vod při přírodním i umělém zaplavování lužního lesa.

Evropská komise schválila devět miliard pro českou železnici

Ekonomika
Foto: Milan Vojtek

Prvním vlakem byl ve středu v pozdní odpoledne vlak EC 274 do Prahy.

Výběr článků

Načítám