Hlavní obsah

Z letiště v Líních by se mohl stát strategický podnikatelský park

Letišti v Líních, kde může vyrůst gigafactory Volkswagenu, se krátí čas. V pondělí proběhlo veřejné projednání klíčového dokumentu, a to příslušné aktualizace zásad územního rozvoje Plzeňského kraje. Konečný verdikt v této věci padne zřejmě ještě letos.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Přistání vrtulníku na letišti v Líních

Článek

Nejzásadnější navržená změna: z mezinárodního letiště s komerční zónou se má stát strategický podnikatelský park. „Zvolili jsme řešení, které je nejtvrdší vůči letišti Líně, ale nejvýhodnější pro okolní obce,“ prohlásil během poměrně poklidné diskuse na plzeňském hejtmanství Radek Boček ze Studia MAP, které materiál připravilo. „Upřednostnili jsme zájem tamních obyvatel i zájem ochrany krajiny, přírody, zemědělské půdy,“ podotkl Boček.

Přípustná je pouze high-tech výroba. „Nebude tam montovna, chemička, nebudou tam byty,“ připomněl Boček. Aktualizace počítá se zredukováním tamní rozvojové zóny z 625 na 295 hektarů. Areál má být napojený přímo na dálnici D5, přes elektrifikovanou vlečku na železnici Plzeň–Domažlice, přívod vody povede od řeky Mže.

„Podle vyjádření Povodí Vltavy jsou kapacity pro požadovaný odběr dostačující,“ konstatoval Jan Šíma z uvedeného týmu. Továrnu – Volkswagen zde zvažuje podnik na výrobu baterií do elektroaut – má obklopit zelený prstenec.

Obrana za milion opravuje letiště v Líních, které se přitom stát chystá zrušit

Domácí

Záchranku neškrtli

Případné zrušení letiště neškrtá tamní základnu letecké záchranné služby, podle Bočka může být kdekoliv v dané lokalitě. Její umístění mimo ni by tedy muselo být předmětem dalších jednání a další aktualizace inkriminovaných zásad, stejně jako lokalizace náhradního letiště, jehož výstavbu na zatím neurčeném místě v Plzeňském kraji přislíbila vláda.

Jeden z diskutujících upozornil, že se podklady chlubí minimalizací záboru zemědělské půdy, ale už neřeší dopady, které přinese vybudování nových ranvejí někde jinde. Jinému vadilo, že není komplex umístěný dál od nejbližší obce, tedy od Nové Vsi. „Aby napojení od dálnice bylo co nejkratší,“ vysvětloval Boček, podle něhož má továrnu odclonit zelený pás.

Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), starosta Dobřan, které leží rovněž nedaleko letiště, označil navrhovanou podobu dokumentu za přijatelný, i když občas bolestný kompromis. „Oproti tomu, co tam umožňovaly dosavadní zásady územního rozvoje, si nikdo nepohorší,“ řekl Právu Sobotka. „Konzultovali to s námi. Nynější podoba aktualizací hodně odráží požadavky, které jsme vznesli před rokem, je k lidem přátelštější, zvláště ve srovnání s brutálním návrhem, s nímž přišel kraj loni v červnu. Ideální by byla nulová varianta, ale musíme být realisté,“ dodal Sobotka.

Upečeno do Vánoc?

Obce, organizace i veřejnost můžou ještě několik dní vznášet připomínky. „Po jejich vyhodnocení může návrh ještě projít úpravami a pak o něm rozhodnou krajští zastupitelé,“ sdělil Jaroslav Kovanda, vedoucí oddělení územního plánování na plzeňském hejtmanství. „Je možné, že se tak stane na jejich nejbližším jednání – to je naplánované na prosinec,“ uzavřel.

Gigafactory má volnou cestu. Letiště v Líních musí být vyklizeno, rozhodl soud

Domácí

Výběr článků

Načítám