Hlavní obsah

Z konce letů ČSA jsem smutný, říká pilot zlaté éry

Miloše Kvapila označují lidé z oboru za „ikonu létání“. Bývalý kapitán Československých aerolinií pilotoval od 70. do 90. let minulého století tisíce letů, včetně těch dálkových do Havany, New Yorku či Asie. Mezi jeho pasažéry patřil i papež Jan Pavel II. Z postupného skomírání kdysi slavných ČSA, pátých nejstarších aerolinek světa se stoletou historií, je smutný. Tento víkend ČSA přestanou samostatně provozovat své lety, z letenek tak zmizí značka OK, kterou nahradí kód QS společnosti Smartwings.

Foto: archiv Miloše Kvapila

Miloš Kvapil na archivním snímku v kokpitu Boeingu 737

Článek

„Když jsem se v roce 1972 ucházel o práci v tehdejších Československých aeroliniích, řekli mi, že na piloty berou jenom Slováky, vojáky a komunisty. A že nesplňuji ani jedno, a proto mě nepřijmou,“ vzpomíná dnes sedmaosmdesátiletý letecký veterán Kvapil při rozhovoru v prostorách výcvikového střediska u pražského letiště, které řídil v závěru své kariéry třináct let.

„Jenže v ČSA tehdy piloty potřebovali. Přihlásil jsem se v tom samém roce znovu do konkurzu, a to už mě vzali,“ dodává.

Létat se naučil na vojně na stíhačkách, pak nalétal spoustu hodin na malých letadlech, k tomu studoval jazyky, předně angličtinu.

Číňané jsou pryč. Smartwings opět plně v českých rukou

Ekonomika

Měl velké štěstí, že ho přijali, i když se nikdy nestal členem komunistické strany a jeho rodiče byli takzvaně buržoazního původu. K tomu otec jeho manželky byl Němec odsunutý do východního Německa, pročež Kvapila i vyřadili z armádních záloh.

Přesto nakonec má dodnes na nebi odlétáno 17 tisíc hodin na 35 typech letadel. S rekreačním létáním skončil až loni v létě.

Pilotem a později i kapitánem na letech ČSA byl ve zlaté éře aerolinek, jež svého času provozovaly 75 letadel. Tento počet se v posledních letech smrkl na pouhá dvě.

„Nejdelší let jsme létali na trase Praha – Montreal – Havana a zpět. Tehdejší vedení se usneslo, že když je dobrý vítr, tak se dá doletět přímo do Prahy. Museli jsme si hlídat rezervu paliva, a když nám nevycházela, tankovali jsme v Paříži nebo v Německu,“ líčí Kvapil.

Vedení si jeho zkušeností cenilo a kapitán Kvapil se vypracoval i na pozici letového náměstka. V ní vyjednával nové linky, třeba do Japonska.

Foto: archiv Miloše Kvapila

Miloš Kvapil s papežem Janem Pavlem II. po příletu do Říma v roce 1997.

Nehody se mu vyhnuly. „Za bouřky jsme přistávali v Kuala Lumpuru nebo za špatného počasí v Káthmándú. To nebylo moc pěkné. Ale všechno jsme to zvládli,“ líčí.

Ne všichni kolegové, s nimiž jako pilot začínal, měli to štěstí. Jeho velký kamarád Václav Šmíd se zabil při havárii poštovního letu ČSA v roce 1977 u Bratislavy, kterou nezavinil.

ČSA patřily ke světové špičce

Kvapil připomíná, že ČSA patřily svého času ke světové špičce. „První trysková letadla z Evropy na Dálný východ provozovala ČSA se stroji Tu-104. Létalo se do Havany, New Yorku, Singapuru, Jakarty, Hanoje a samozřejmě i Moskvy. To byly oblíbené linky a lidi s námi létali s nadšením. Vždy se ptali, jestli máme pivo a vepřo-knedlo-zelo,“ vzpomíná.

Foto: Michal Kamaryt , ČTK

Letadlo Boeing 737-500 Českých aerolinií v retro barvách ze 60. let

V roce 2011, když s prací v ČSA končil, zaměstnávaly aerolinie 560 pilotů a 1250 palubních průvodčí. „Teď mají na dvě letadla dvacet pilotů a třicet průvodčích, kteří jdou do Smartwings,“ podotýká Kvapil.

S nelibostí vnímá i nadcházející organizační změny ve Smartwings a ČSA. Podle nich se sice ČSA stanou řídicí společností holdingu, avšak lety budou operované Smartwings. Takže lety i letenky přestanou být označované písmeny OK a vystřídá je kód QS. Mezinárodní imatrikulace letadel OK ale zůstane.

Proto se v těchto dnech hovoří o konci a posledním letu ČSA, ačkoliv i značka ČSA na letounech zůstane a v jejích barvách vedle současných dvou Airbusů 320 budou létat do příštího léta i čtyři nové Airbusy 220.

„Skončí také výhody pro bývalé zaměstnance ČSA a cestujícím propadnou nevybrané bonusové míle. Není vůbec jasné, co s ČSA bude dál, to nikdo neřekl,“ stýská si Kvapil a poukazuje na zánik programu OK Plus, jehož členové mají čas využít míle pro bonusové letenky jen do 26. října.

Pilot také připomíná, že ČSA také tuto sobotu vystoupí z druhé největší světové letecké aliance SkyTeam, jež sdružuje dvacet aerolinií včetně Air France, americké Delty nebo Korean Air.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Bývalý pilot ČSA Miloš Kvapil

„Již v půlce listopadu je plánováno dodání prvního letounu Airbus A220 v barvách ČSA,“ řekla Novinkám mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková a odkázala na tiskovou zprávu z května o zefektivnění provozu skupiny a optimalizaci nákladů. Vedení firmy ujišťuje, že se pro cestující nic nemění.

I bývalý pilot Kvapil připouští, že doba je jiná a některé jiné menší národní aerolinky také zanikly nebo mají potíže kvůli konkurenci nízkonákladových aerolinek i krizím jako pandemie covidu a válka na Ukrajině.

Česko však má výjimečně silnou předválečnou i poválečnou tradici ve vojenském i civilním létání i výrobě letadel, a Kvapil je přesvědčen, že ČSA z ní mohly dál těžit, kdyby jejich vedení v nedávné minulosti nepromarňovalo příležitosti a stát neváhal s pomocí.

Smartwings letos přepravily už 2,16 milionu cestujících, víc než před pandemií

Ekonomika

Výběr článků

Načítám