Článek
"Nějaké peníze na stavbu sice v rozpočtu na rok 2004 vyčleněny byly, ale zatím je to jen návrh. Takže vše může nakonec dopadnout i jinak," uvedla poslankyně Spolkového sněmu Petra Ernstbergerová (SPD). Ta v berlínském parlamentu zastupuje příhraniční okres Hof, kterého se průtahy výstavby citelně dotýkají. "To, že silnice dosud neexistuje, je problém jak pro podnikatele v regionu, tak z hlediska ekologie," upozornila Ernstbergerová. Přes hraniční přechod Pomezí má totiž již za několik let denně projíždět až třináct tisíc aut.
Paradoxně však právě ekologové spolu se stranou Zelených odsunuli stavbu rychlostní silnice na druhou kolej. "Je smutné, když se Zelení svojí ideologií mohou prosadit proti všem projektům silnic," komentoval to před časem Hans Peter Friedrich, poslanec opozičních křesťanských demokratů. Ochráncům životního prostředí se nelíbila především skutečnost, že čtyřproudová silnice, která se má u Pomezí napojit na v Česku budovanou rychlostní komunikaci R6, zasáhne ekologicky cennou oblast Smrkovce.
V Česku hotovo zatím jen 21 km
Komunikace R6 bude měřit 167 kilometrů. Povede z Prahy přes Nové Strašecí, Karlovy Vary a Cheb na státní hranici s Německem. "Zatím je zprůjezdněno jen 21 kilometrů. Ve čtyřpruhovém profilu úsek Dobrá Voda-Nové Strašecí a ve dvoupruhovém karlovarský úsek. V provozu je také severní obchvat Chebu. Postupně budou dokončovány další části R6, ale se stavbou té poslední se začne až v roce 2008. Nelze tedy předpokládat, že by celá R6 byla hotova dříve než v roce 2010," řekla Právu tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Martina Vápeníková.
V Německu bude na čtyřproudovou silnici k Pomezí v současné variantně potřeba více než 64 miliónů eur. Původně se předpokládalo, že by mohla být dokončena kolem roku 2010, tedy shodně s R6. Nyní je však vláda v Berlíně nucena kvůli škrtům v rozpočtu tuto částku rozložit na období delší o pět let. Zemské vlády v Bavorsku a Sasku navrhují náhradní řešení - rozmělnit dopravu mezi více hraničních přechodů. To by ovšem na saskočeské hranici znamenalo zřídit kolem 35 nových spojnic, jež by často vedly ekologicky cennými biotopy, nebo dokonce přímo obcemi. A to je pro ekology i obyvatele příhraničních měst nepřijatelné. Jedním z mála projektů, který získal podporu obcí na obou stranách hranic, tak zatím v regionu zůstává pouze nový silniční přechod Ebmath - Hranice.
O jeho zprovoznění chtějí jednat zástupci české a německé strany již během ledna v Karlových Varech. "To rozhodnutí se nám samozřejmě nelíbí," uvedl hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel (ODS) k rozhodnutí německé spolkové vlády odložit dostavbu rychlostní silnice mezi bavorským Marktredwitzem a Pomezím. "Mnohokrát jsme s německou stranou o silničním propojení jednali, naposledy společně s ministrem pro místní rozvoj Němcem a panem Schnapaufem z bavorské vlády. Rozhodnutí nerozumím a mrzí nás. Dostavba silnice by znamenala zásadní oživení nejen pro naši stranu, ale i pro německou," dodal hejtman Pavel, podle kterého se rozhodnutí rovněž negativně dotkne zájmu o chebskou průmyslovou zónu.