Článek
Z mapy, kterou stát zveřejnil na webu je podle místních jasné, že gigafactory rozdělí obec a z dolnolutyňské části Věřňovice udělá téměř ostrov.
„Ano, je to tak, Věřňovice budou obklíčené z jedné strany dálnicí, z druhé strany železnicí, z třetí strany, kde nyní byla pole, tak vznikne továrna. Zůstane volná jedna strana, kde je polská hranice,“ reagoval starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek (STAN).
Dodal, že co se týká rozpůlení obce, tak ta je rozdělená na dvě strany už nyní kvůli stavbě gigafactory. „Jedna část je pro, druhá proti. Ale co se týká toho fyzického rozpůlení obce obřím závodem, tak to si popravdě vůbec nedovedu představit,“ zkonstatoval starosta.
Připomněl, že z Dolní Lutyně do Věřňovic vede jen jedna silnice. „V těch mapách v tom územním plánu je obrovský zábor a cesta vede přes něj. Pevně věřím, že po všech průzkumech se zjistí, že ten pozemek je pro stavbu gigafactory tak složitý, třeba i tím, že je v zátopové oblasti, že se zde nic stavět nebude,“ doufá starosta.
Na pozemcích o rozloze 278 hektarů v Dolní Lutyni chce stát postavit takzvanou gigafactory, tedy továrnu na výrobu baterií do elektroaut. Hovoří se o vzniku až 7000 pracovních míst, v první fázi jich má být 1800. Investice má mít hodnotu 200 miliard korun. |
V minulosti se tento prostor zvažoval pro automobilku Hyundai, která nakonec svou továrnu vybudovala v Nošovicích na Frýdecko-Místecku. |
Spolek: Kompenzace? Spíše opatření pro investora
Martin Bohoněk z dolnolutyňského spolku Zachovejme Poolší, který vznikl proto, aby zabránil v Dolní Lutyni vybudování gigafactory, uvedl, že je nová mapa příliš nepotěšila.
„Jako Pyrrhovo vítězství vnímám to, že v mapě nakonec zůstala jediná cesta, kterou tady máme, a původně ji vláda chtěla zrušit. Jenže povede přes továrnu,“ popisoval Bohoněk.
Postavte si to v Praze! Obyvatelé Dolní Lutyně dali při debatě ostře najevo, že gigafactory nechtějí
Dodal, že Věřňovice, kde i on žije, zůstanou jinak továrnou odříznuté. „Zatím to tedy vypadá, že ta silnice zůstane zachována. Lidé tudy chodí či jezdí na kolech do práce, děti do školy. Dostanou se k vlakové stanici v Dolní Lutyni. Navíc je cesta oblíbená i u cyklistů a turistů kvůli okolní přírodě,“ líčil Bohoněk.
Podle něj jsou v mapě i kompenzace, které stát pro ně připravil. „Problém je v tom, že my to nebereme jako kompenzace, ale jako nutná technická opatření pro výstavbu gigafactory. Je zde zakreslena například protihluková stěna u dálnice. Jenže tahle stěna už tu měla dávno stát, když vznikla dálnice,“ ukazoval muž.
Na mapě je také zakreslen ochranný val, který by měl odhlučnit továrnu, která má být jen dvě stě metrů od rodinné zástavby. „Jenže ten ochranný val je spíše technickým opatřením, aby byla továrna chráněná před povodní. Takže kde se pak ta stoletá voda rozlije? Dosud to bylo na polích, jenže ty budou zastavěné, takže voda se rozlije v obci.“
Pozitivně spolek vnímá postavení přeložky silnice. „Jenže o to zde obce usilují už dlouho. A najednou to tedy jde,“ posteskl si.
U Dolní Lutyně, kde má stát gigafactory, je území cenné v rámci celé Evropy, říká zoolog
Parčík s cestičkami před vesnicí
V mapě je zakreslen i parčík, který má stát mezi továrnou a rodinnými domy. Na sociální síti Facebook ve skupině Dolnolutyňáci sobě si z něj lidé dělají legraci. „Pro Věřňovičáky udělali takový pěšinkový výběh. Medvědi v ZOO ho taky mají,“ píše zde například Jan Hock.
Podle Bohoňka je parčík s cestičkami pro místní obyvatele zbytečný. „Všichni máme své zahrady u domů, nemáme proč chodit do koridoru před vesnicí. A kolem je krásná příroda, třeba ptačí rezervace. Aspoň zatím,“ dodal.
Členové spolku Zachovejme Poolší upozorňují, že nejsou proti výstavbě gigafactory v Moravskoslezském kraji. „Chápeme snahu státu nalákat sem investora. Nechápeme ale proč se nevyužijí brownfieldy, ale zemědělská půda. Kdyby to řekli ve Švýcarsku, tak by je lidé hnali,“ shrnul Bohoněk.