Hlavní obsah

Z českého trhu letos zmizí Karosa a Živnobanka

Právo, Jakub Svoboda
PRAHA

Řada slavných českých značek, které v minulosti úspěšně vzdorovaly zahraniční konkurenci, letos zřejmě nenávratně zmizí z trhu. Naopak jiným tradičním firemním značkám se po letech úpadku či stagnace podařilo znovu vstát z popela a opět si získávají přízeň spotřebitelů.

Článek

Češi se tak letos rozloučí například s názvem Živnostenské banky, autobusy značky Karosa či plochodrážními motocykly Jawa. Naopak výrobky firem Kofola, Tatra, Zetor či Avia zažívají návrat na výsluní.

Například italská společnost Iveco Czech Republic Vysoké Mýto, která je vlastníkem bývalé firmy Karosa, letos definitivně ukončila výrobu autobusů pod touto značkou a nahradila je novými modely s jinými názvy.

Letos z trhu zmizí také logo jedné z nejstarších finančních institucí v České republice - Živnostenské banky. Důvodem je fúze jejího vlastníka, italské skupiny UniCredit, s HVB Bank. Sloučená banka se bude jmenovat UniCredit Bank Czech Republic.

Heineken zachová Krušovice

"Značku banky nebudeme ani využívat, ani prodávat," uvedla mluvčí Živnobanky a HVB Bank Petra Kopecká. Podle dřívějších informací UniCredit odmítl několik zájemců z řad mezinárodních finančních skupin, kteří měli zájem jméno Živnobanka odkoupit a následně pod ním v Česku operovat.

Zachování značky banky, která existuje od roku 1868 a za první republiky byla vlajkovou lodí českého finančnictví, požadoval na počátku března i italský Spolek krajanů a přátel ČR. Proti změně názvu protestovali například i odboráři ve firmě.

Naopak nizozemský pivovar Heineken, který letos koupil výrobce piva Krušovice, tuto českou značku na trhu zřejmě ponechá.

Král litinových mlýnků zbankrotoval

O tradiční název svých motocyklů ale přišel slavný výrobce plochodrážních strojů Jawa Divišov. Nedohodl se totiž s českým majitelem značky Jawa a od začátku července prodává veškeré své výrobky pod novým obchodním názvem JRM.

Levnému dovozu z Číny letos padl za oběť například výrobce světoznámých litinových kuchyňských mlýnků J. Porkert ze Skuhrova nad Bělou na Rychnovsku. Historie rodinné firmy, která je nyní v konkurzu, začala v roce 1881 a jejím nejznámějším výrobkem je mlýnek na maso. O dalším osudu firmy rozhodne správce konkurzní podstaty. S levnou konkurencí si naopak dokázal v minulosti poradit třeba výrobce hodinek Prim. Firma se vůči levnému a přitom méně kvalitnímu asijskému zboží vymezila tím, že vyrábí drahé luxusní hodinky na míru.

Vzdoruje skutečská Botana. Na konci 90. let přestala vyrábět pro zahraniční, většinou konkurenční firmy, a postupně oživila značku Botas v zimních i letních kolekcích bot. "Letos jsme významně posílili marketing," řekl Právu generální ředitel firmy Petr Lajžner.

Daří se však i zlínské Moledě, která modernizovala obuv značky Prestige. Znovu úspěšný je i největší český výrobce oděvů, OP Prostějov, který expanduje do mnoha zemí světa. Firma ročně ušije více než tři milióny kusů oblečení, z toho přes 80 procent putuje do zahraničí. Loni společnost utržila přes tři miliardy korun.

Avia chystá expanzi

Srdce Čechů již několik let dobývá znovuvzkříšený nápoj Kofola. Limonáda navázala na dobu své největší slávy z počátku 70. let a oslovila i mladší generace. Z hlediska hodnoty prodaných nápojů se společnost Kofola drží na třetím místě, více za nealkoholické nápoje v ČR utrží jen Coca Cola a Karlovarské minerální vody.

Druhý dech chytily i některé značky, které ještě nedávno stály na pokraji úpadku. Na více než dvojnásobek, z loňských 500 na nejméně 1100 vozů, chce letos zvýšit prodej letňanský výrobce nákladních aut Avia. Jedné z nejstarších českých značek se daří pronikat zpět na trhy, které v minulých letech vyklidila, a míří i do nových teritorií. Indická společnost, která Avii od loňského podzimu vlastní, dokonce oznámila, že uvažuje o rozšíření výroby i na autobusy.

Související témata:

Výběr článků

Načítám