Článek
USA již dříve uvalily cla na evropské zboží kvůli subvencování evropského výrobce letadel Airbus.
Uvalení cel ze strany EU před dvěma týdny odsouhlasil arbitrážní orgán WTO. Na pondělním zasedání pak cla definitivně schválil Orgán pro řešení sporů. Americký delegát u WTO vyzval EU, aby cla nezaváděla, protože stát Washington už nezákonnou podporu firmy Boeing ukončil.
Varoval také, že uvalení cel by si vynutilo reakci ze strany USA. Administrativa prezidenta Donalda Trumpa podle delegáta preferuje řešení sporu kolem subvencování výroby letadel prostřednictvím dohody.
USA ruší cla na dovoz hliníku z Kanady zavedená v srpnu
„Evropská komise (EK) připravuje odvetná opatření (schválená WTO) v úzké spolupráci s členskými státy,” uvedl místopředseda EK Valdis Dombrovskis, který byl tento měsíc oficiálně jmenován obchodním komisařem EU. Dodal, že s Washingtonem stále jedná o tom, jak spory kolem subvencování letadel vyřešit.
„V případě absence dohody bude EU připravena podniknout kroky v souladu s rozhodnutím WTO,” prohlásil.
EU už dříve sestavila seznam amerických produktů, které by se mohly stát terčem nových cel. Jsou na něm například letadla, vína, lihoviny, mražené ryby, traktory a další výrobky.
Spory mezi USA a EU ohledně subvencování výroby letadel se táhnou už 16 let. WTO loni v říjnu povolila Spojeným státům jako odvetu za subvencování evropských letadel Airbus uvalit cla na zboží z Evropské unie v objemu až 7,5 miliardy dolarů ročně.
Washington pak zavedl desetiprocentní clo na evropská letadla a 25procentní clo na další zboží, například na francouzská vína, skotskou a irskou whisky nebo na sýry. Letos pak clo na letadla Spojené státy zvýšily na 15 procent.
Trump znovu uvalil clo na dovoz kanadského hliníku
Dombrovskis tento měsíc vyzval Američany k odstranění cel. „Pokud USA svá cla neodstraní, nebudeme mít jinou možnost, než zavést vlastní cla,” řekl v rozhovoru s listem Financial Times.
USA a EU se navzájem obviňují z nelegální podpory svých výrobců letecké techniky Airbus a Boeing od roku 2004. WTO při řešení těchto sporů zjistila, že obě strany v rozporu s pravidly organizace poskytují svým výrobcům letadel finanční podporu, a to s cílem zajistit jim výhodnější pozici na trhu.