Hlavní obsah

Wellness účtoval mužům výrazně víc. Kvůli mzdové nerovnosti, hájil se před inspekcí

Ženy přitáhnou další zákaznice, a navíc vydělávají méně než muži. Těmito slovy odůvodnili zaměstnanci wellness podniku pracovníkům České obchodní inspekce (ČOI), proč mužskému klientovi naúčtovali několikrát vyšší vstupné než ženské zákaznici. Celkem inspekce provedla ve druhém čtvrtletí 40 kontrol zaměřených na diskriminaci.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

„Z tohoto počtu bylo při jedenácti kontrolách zjištěno porušení právních předpisů, a z toho ve třech bylo zjištěno podezření na některou z forem diskriminace,“ uvedl mluvčí ČOI František Kotrba.

V jednom z těchto tří případů se jednalo o zmíněnou provozovnu wellness, kde inspektoři provedli kontrolní nákup vstupného. Muži bylo naúčtováno 700 korun, ženě jen 200 Kč.

„Rozdílné ceny kontrolovaná osoba obhajovala tím, že nižší vstupné pro ženy je z důvodu marketingového cíle, který má za úkol přilákat více žen, a z důvodu prokazatelně vyšších mezd a výdělků mužů ve společnosti,“ řekl Kotrba. Bližší údaje o provozovně ale neuvedl.

Musk vyrazil zaměstnance, protože nereagoval na mail. Teď mu musí vyplatit odškodné

Ekonomika

V dalším případě se jednalo o diskriminaci kvůli původu. ČOI provedla simulovanou objednávku v ubytovacím zařízení pro čtyři dospělé osoby a současně položila dotaz, zda nebude problém, že se jedná o osoby romského původu.

„Oslovená podnikatelka uvedla, že je to problém z důvodu velmi špatných zkušeností, a nakonec odmítla osoby ubytovat,“ dodal Kotrba opět bez upřesnění daného zařízení.

Rušení objednávek se nevyplatilo

Ve třetím případě byla provedena na základě podnětu spotřebitele, který si stěžoval na to, že jeho objednávka v e-shopu byla po potvrzení přijetí zrušena a následně obdržel prostřednictvím e-mailu informaci, že z důvodu velmi častého vracení předchozích objednávek budou i jeho další budoucí objednávky zamítnuty.

„Šetřením bylo zjištěno, že spotřebitel uskutečnil v e-shopu celkem tři objednávky, první a druhou vrátil a třetí mu již byla odmítnuta,“ upřesnil Kotrba.

E-shop zdůvodňoval své jednání mimo jiné tím, že šlo o opakované vrácení výrobků, a v jednom případě byly odstraněny visačky, i když zboží nesmělo být podle smluvních podmínek používáno.

„Vedle zaměření se na oblast diskriminace bylo součástí kontrol i dodržování ostatních ustanovení zákona o ochraně spotřebitele,“ dodal Kotrba. Celkem podle něj bylo zjištěno čtrnáct případů, například prodávající neseznámili spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb nebo jim účtovali více, než podle váhy či míry výrobku měli. Celkem ČOI uložila šest pokut v celkové výši 55 tisíc korun.

Termín pro evidenci dohodářů se blíží. Za nesplnění hrozí pokuty

Ekonomika

Výběr článků

Načítám