Hlavní obsah

Vzpomínáte na bábu Tutovku? Stírací losy v Česku slaví 30 let

Novinky, bož

Letos na podzim uplynulo třicet let od chvíle, kdy se v Česku objevil první stírací los. V tiskové zprávě to uvedla společnost Sazka, která od roku 1989 prodala 750 milionů kusů stíracích losů a na výhrách vyplatila 11 miliard korun. Jedním ze symbolů této zábavy se stala televizní reklama s „bábou Tutovkou“ v podání Valérie Kaplanové.

Reklama s bábou TutovkouVideo: Sazka

Článek

Prvním losem, který se v Česku objevil, se však jmenoval Spartakiádní hra. Za čtyři měsíce se vyprodala celá desetimilionová emise.

Zdaleka nejúspěšnější však byla právě zmíněná Tutovka. Té se za pět let prodalo 230 milionů kusů. Na výhrách byla vyplacena více než miliarda korun.

Foto: Martin Havelka, Novinky

Prodeje stíracích losů Sazky

Počty prodaných kusů stíracích losů Sazky v posledních letech rostou. V letech 2015 až 2018 se téměř zdvojnásobil z 24 na 47 milionů kusů. Letos společnost očekává meziroční nárůst o zhruba 27 procent až na 60 milionů kusů.

Za 30 let Sazka vyrobila přes jednu miliardu losů. Lidé si jich koupili zhruba třičtvrtě miliardy kusů. Celkem společnost vydala 204 emisí. Nejlevnější losy stály 10 korun, cena nejdražších se vyšplhala na 500 korun. Celkem 63 procent sázejících tvoří ženy.

Stírací los se někdy také nazývá okamžitá loterie. Losy mají podobu malé karty a obsahují herní pole zakryté tenkou neprůhlednou vrstvou. Seškrábáním této vrstvy hráč obvykle ihned zjistí, zda vyhrál.

Stírací losy vymysleli v 70. letech v USA

První stírací los The Instant Game se objevil v roce 1974 v americkém státě Massachusetts. Los stál jeden dolar, nejvyšší výhra činila 10 tisíc dolarů.

Autory byli počítačový expert John Koza a specialista na marketing Daniel Bower. Koza vymyslel algoritmus zajišťující naprosto náhodný výsledek. Bower pak zjistil, že lidé preferují možnost okamžité výhry před slosováním, na které se musí čekat.

Související témata:

Výběr článků

Načítám