Článek
Pod střechou hlavního nádraží v Praze na prvním nástupišti bylo ve středu rušněji než obvykle. Většina cestujících neměla batohy ani kufry, nýbrž fotoaparáty, kamery anebo alespoň mobilní telefony, jejichž objektivy snímaly červeno-černou soupravu rakouských drah ÖBB. Ty zapůjčila na dva dny RailJet Českým drahám, aby se cestující mohli těšit na rok 2014, kdy tyto vlaky spojí Prahu s Vídní.
Obyčejných cestujících, kteří by tak jako tak jeli některým spojem směrem na Ostravu, byla v tomto vlaku menšina. První třídu obsadili pozvaní hosté, druhou železniční nadšenci, kteří fotografovali každý kousek vlaku a debatovali nad moderním strojem.
Některé uchvátilo, že v každém vagóně mohou sledovat rychlost vlaku, některé tichá jízda. Ne rakouský, ale český strojvedoucí s rakouskými techniky dokonce brzdil tak jemně, že by neprobudil ani člověka s nejlehčím spaním.
Sedačky v první třídě jsou v provedení kůže, zatímco v druhé látkové, které jsou podle mého názoru na delší cestování pohodlnější. Místa ale příliš mnoho není, sedadla mají standartní velikost a i prostor pro nohy není rozšířený. V tomto směru mají plus soupravy společnosti RegioJet, které mají jak větší sedačky, tak více prostoru pro nohy i větší odkládací stolek.
Čisté nové záchody jsou v každém vagóně hned dva naproti sobě. Čím vlak překvapí, je i speciální WC pro vozíčkáře, které je v první třídě spolu s místem pro ně vyhrazeným v části vagónu.
Moderní restaurační vůz s posezením nabízí teplé i studené pokrmy. Tortilla menu, po kterém se během jízdy hned zaprášilo, stojí 79 Kč, pro náročnější je tu svíčková na smetaně nebo řízek za 129 Kč. S nápoji obsluha projíždí celý vlak.
Vlak má také svou recepci, odkud se hlásí nejen příští zastávka, ale také nabídka nápojů a jídla. Hlášení v německém jazyce ale u některých cestujících vyvolávalo značné pobavení.
„Libí se mi tento vlak, ale doufám, že bude jezdit taky na jiných tratích než jen do Vídně. Měl by se ale naplno využít jeho potenciál a zvýšit na našich tratích nejvyšší povolenou rychlost, která je teď 160 km/h. Tento vlak může jezdit až 230 km/h,“ prohlásil jeden z cestujících, kteří si jízdu přišli vyzkoušet.
Otestovali jsme také připojení k wifi, ale žádný z našich pokusů nebyl úspěšný. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ujistil, že při zavedení do plného provozu bude již připojení plně funkční. Pro rodiny s dětmi vlak nabízí také dětské kino.
Na závěr jedno malé vylepšení, které vlak má. Hlavně turistům s velkými batohy a kufry se může hodit speciální odkládací prostor v každém vagóně. Nemusí tak zvedat zavazadlo nad hlavu, nebo ho nechávat v uličce.
Trať jsme zvládli za stejný čas jako vlak Pendolino. Souprava přináší komfortní cestování se vším, co lze dnes v nejmodernějších vlacích nabídnout. Přáním cestujícího tak zůstane jedině, aby České dráhy mohly zakoupit dostatek moderních vlaků, které by pokryly další tratě, kde je co zlepšovat.