Článek
„Česko se tak zbavuje dobrých mladých aut a průměrné stáří vozového parku dál stoupá. Dosahuje už téměř patnácti let, zatímco průměr Evropské unie je osm let. To má vliv na ekologii i bezpečnost silničního provozu,“ upozornil na tiskové konferenci ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Vývoz ojetin vzrostl už loni o čtvrtinu v důsledku měnových intervencí České národní banky (ČNB), které oslabily korunu. ČNB od této strategie neupouští, a pro exportéry je tedy výhodné tyto vozy v naší republice vykupovat. Naopak cena ojetin v ČR kvůli stále výraznějšímu podílu těch dovážených stoupla i o desítky tisíc korun.
Stočený tachometr má přes 60 % ojetin
Cebia provedla nedávno analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a zjistila, že přes 60 procent z nich mělo při prodeji v ČR přetočený tachometr. „V průměru jej měly stočený o 82 tisíc kilometrů a rekordně dokonce o 192 tisíc kilometrů. Vozidlo s takto stočeným tachometrem je pak o 50 až 100 tisíc korun dražší a kupec, když to časem zjistí, zapláče,“ konstatoval Pajer. Podle něj se přetáčení tachometrů nejčastěji týká vozů značek Škoda, Ford, Volkswagen, BMW, Audi a Mercedes.
Dovážená auta navíc nepoctiví prodejci falšováním údajů omlazují až o šest let. Upravují servisní knihy, předělávají identifikátory vozidla. Tímto způsobem jsou v ČR často legalizována auta odcizená v cizině. „Situace s prodejem aut v ČR je z tohoto pohledu velmi zarážející. Lidé se chovají strašlivě nerozumně, až hloupě,“ prohlásil Pajer.
Reagoval tak na skutečnost, že čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny než o auta registrovaná v Česku, u nichž lze snáze dohledat jejich historii. Zřejmě je láká fakt, že aut z dovozu je v tuzemských autobazarech větší výběr a mají často lepší výbavu.
Pro import neplatí žádná omezení
Pro dovoz ojetin do ČR neplatí téměř žádné omezení. Musí být pouze schválená do provozu v některé ze zemí EU. Dovážené vozy staré více než 15 let tak ve většině případů neplní ani emisní normu Euro 3, která povoluje několikanásobně vyšší škodlivé emise než nynější Euro 6.
Že se skladba dovážených ojetin skutečně posouvá ke starším vozům, potvrzují i nejčerstvější údaje Svazu dovozců automobilů (SDA). Podle nich se dovoz aut starších patnácti let za letošní první tři čtvrtletí zvýšil o 75 procent na 12 910. Z toho bylo 3254 vozů značky Volkswagen, 1771 škodovek a 862 BMW.
Na dotaz Práva, jestli situaci na českém trhu ojetin výrazně neovlivní nynější obří aféra koncernu Volkswagen s falšováním údajů o emisích aut s naftovými motory, Pajer odpověděl: „To lze v této chvíli těžko odhadnout. Není ale vyloučeno, že auta, jichž se aféra týká, ztratí při prodeji část své hodnoty.“