Hlavní obsah

Vyučeným online se hůř hledá práce

Navzdory nedostatku řemeslníků se firmy zdráhají přijímat čerstvě vyučené. Potvrzuje to Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR). Statistiky o uplatnění absolventů učebních oborů ukazují, že vyučeným „z videí“ se práce hledá hůře. Místo praxe v dílnách totiž kvůli uzávěrám museli sedět u počítačů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

„Zatímco v letech 2015 až 2019 počty absolventů, kteří po ukončení studia nenašli práci, soustavně klesaly, v roce 2020 nastal zvrat k horšímu a ten se loni ještě prohloubil,“ potvrzuje generální ředitelka AMSP ČR Eva Svobodová.

Celková míra nezaměstnanosti absolventů s výučním listem se v roce 2020 v meziročním srovnání zvýšila ze 4,2 procenta na 6,5 procenta. A loni jich bylo už 9,8 procenta.

Elektrotechnika: 46 % bez uplatnění

Analýza asociace uvádí, že za loňský rok je patrný největší nárůst míry nezaměstnanosti u absolventů učebních oborů v elektrotechnice (46 procent v roce 2021), výrobě potravin (20 procent), oděvní výrobě (na 17,1 procenta), telekomunikacích (15,7 procenta), knihař (17,4 procenta), tiskař a prodavač (shodně 15,8 procenta).

650 až 5850 Kč. Tolik získají školy na doučování na každého žáka s problémy

Věda a školy

Podle předsedy představenstva AMSP ČR Josefa Jaroše je to následek toho, že učni neměli dostatečnou praxi kvůli uzávěrám. „Zaměstnavatelé jsou ostražití vůči čerstvě vyučeným řemeslníkům, kteří absolvovali závěr studia v režimu distanční výuky a do školních dílen nesměli vkročit ani proto, aby připravovali své závěrečné práce,“ konstatuje Jaroš.

„Odborný výcvik měl dostat výjimku. Výuka odborného výcviku se nedala ani částečně systémem online nahradit. Firmy se obávají, že absolventi z těchto let znají svoji profesi spíše teoreticky, ale nemají manuální návyky,“ míní ředitel Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček.

Podle něho se množství hodin, které žáci místo v dílnách a v odborných pracovištích trávili u počítače, logicky musí někde projevit.

„Jak mám teď vzít mladého automechanika, když i základní servisní úkony viděl jen na videu? I v minulosti jsme si nováčky museli doučit, ale teď jsou úplně bez praxe,“ potvrzuje šéf středně velkého autoservisu ve Středočeském kraji.

V podstatě to samé hlásí stavební firmy. Dobře zdít se fakt nenaučíte přes online konferenci nebo instruktážní videa, konstatují unisono mistři odborného výcviku.

Vařit se učil s mámou

„Vyučil jsem se kuchařem, ale prakticky jsem vlastně jen vařil s mámou. Sice dělá kuchařku v mateřské školce, ale přece jen praxi to nenahradí, ani to, že jsme ve škole vařili podle videí,“ říká čerstvě vyučený kuchař Oldřich z Poličky.

Loni na podzim mohly školy čerpat finanční prostředky na doučování žáků zasažených pandemií z Národního plánu obnovy.

„Tato možnost skončila a o pokračování se nemluví. Přitom žáci, kteří jsou nyní ve třetím ročníku učebních oborů a budou tedy letos končit, zažili uzavírání škol od 03/2020, kdy byli v 1. ročníku. Jsou tedy výpadkem odborného výcviku velmi postiženi a může jim to silně komplikovat možnost pracovního uplatnění,“ varuje Janeček.

Výběr článků

Načítám