Hlavní obsah

Výstavbu dálnice D47 zdržují spory

Právo, Jiří Novotný
OSTRAVA

Dálnici D47 (Lipník nad Bečvou-Ostrava-Bohumín) se nemusí podařit dokončit v roce 2008, jak se loni zavázal ministr dopravy Milan Šimonovský. Ředitelství silnic a dálnic ČR má totiž velké potíže se schvalovacím procesem.

Foto: Divadlo Kalich
Článek

"Správní řízení jsou v případě D47 velmi komplikovaná. Ekologické iniciativy a občanská sdružení mají obrovský zájem se jich účastnit a snášejí připomínky. Nejhorší jsou jednání s ministerstvem životního prostředí, které je konečným orgánem ve sporech o výjimky z ochrany přírody. Některé výjimky ještě nemáme, nebo je proti nim podáno odvolání," řekl Právu Šimonovský.

Ministr dopravy je přesto přesvědčen, že ještě lze dokončit celou dálnici D47 v roce 2008. Připustil však, že termíny jsou velmi napjaté.

"Některé procesy jsme zahájili paralelně a nyní na sebe nenavazují. Chystáme proto některá mimořádná opatření. Jsme připraveni raději udělat změny v dokumentaci, než stavby zahajovat teprve výběrovým řízením. Je ale jasné, že tato dálnice postavena bude," prohlásil Šimonovský.

Komplikovaný stavební zákon

Problémy s přípravou staveb na D47 dokreslují, jak komplikovaný je v České republice stavební zákon proti úpravám, platným jinde v Evropě. V územním řízení se rozhoduje o ochraně zájmů lidí a umístění stavby. Totéž se ale opakuje se stejnými účastníky ve stavebním řízení, jež zahajuje další rozhodovací procesy.

"Probíhá tedy paralelně několik rozhodovacích řízení, která končí výjimkami, a jsou tam různé právní účinnosti. Řekl bych, že právě to je nejvážnější problém nejen při budování D47, ale při jakékoli výstavbě. Například v průmyslových zónách, kde narážíme na stejné problémy. Několik investorů už kvůli tomu z ČR odešlo. Je sice připravena novela stavebního zákona, ale před námi je ještě velký kus cesty," konstatoval Šimonovský.

Prověří se rozhodnutí odložit kauzu D47

Pro výstavbu dálnice D47 měl být poprvé v ČR využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce. Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s konsorciem Housing & Construction (H). Na podzim téhož roku však smlouvu napadl Šimonovský a označil ji za krajně nevýhodnou pro stát. 

Špidlova vláda smlouvu s H v březnu 2003 vypověděla. Šimonovský ji přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D47 sám, že se tak ušetří zhruba čtyřicet miliard korun a výstavba se zkrátí o jeden rok. Vládě se zavázal, že D47 bude dokončena do konce roku 2008. 

Policie pak prověřovala, zda nebyl při rozhodování Zemanovy vlády o přidělení zakázky konsorciu H spáchán trestný čin. Nakonec se rozhodla kauzu odložit. Zda to bylo oprávněné rozhodnutí, prověří nyní Nejvyšší státní zastupitelství. Kauze D47 se stále ještě věnuje také zvláštní vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny.

Související témata:

Související články

Zahájení 1. etapy D 47 v listopadu

Harmonogram výstavby dálnice D47, který vypracovalo Ředitelství silnic a dálnic, počítá se zahájením první stavby letos v listopadu. Poslední úsek...

Výběr článků

Načítám