Hlavní obsah

Výstavba úseku dálnice D 47 se prodraží o několik miliard

Právo, Jiří Novotný
OSTRAVA

Za stavbu úseku z Lipníka nad Bečvou do Bělotína ostravské dálnice D 47 zaplatí stát nejméně 8,851 miliardy korun. S touto cenou zvítězilo v soutěži sdružení vedené firmou Skanska CZ. Je to ovšem o 3,32 miliardy korun více, než si za stejný úsek v roce 2002 účtovalo konsorcium Housing & Construction (H&C), kterému loni v březnu vláda smlouvu vypověděla.

Foto: archiv autora

Vstupní část Expozice Karla Kryla v Kroměříži.

Článek

"Stavba bude skutečně dražší, než se uvádělo ve smlouvě s H," potvrdil Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Hoření. 

Na dotaz, proč tak prudký růst nákladů, Hoření odpověděl: "Museli jsme respektovat dodatečné požadavky ministerstva životního prostředí. Cenu ovlivnila i změna daně z přidané hodnoty na stavební práce z pěti na devatenáct procent. Celkem na tento 15,4 kilometru dlouhý úsek počítáme s více než devíti miliardami korun. Je v tom ale započítána určitá finanční rezerva."

Příprava staveb nabírá zpoždění

Pro celou osmdesátikilometrovou dálnici D 47 (Lipník nad Bečvou- Ostrava-Bohumín) měl být poprvé v Česku využit model PPP (Public Private Partnership). Tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru při realizaci investiční akce.

Vláda Miloše Zemana v červnu 2002 bez výběrového řízení rozhodla, že bude uzavřena smlouva s H Tu podepsal tehdejší šéf resortu dopravy Jaromír Schling (ČSSD). Jeho lidovecký nástupce v křesle ministra dopravy Milan Šimonovský ji na podzim téhož roku označil za krajně nevýhodnou pro stát. Špidlova vláda pak smlouvu s H v březnu 2003 vypověděla. Šimonovský vládu přesvědčil, že stát je schopen zrealizovat projekt D 47 o rok dříve a o čtyřicet miliard korun laciněji než H Zavázal se, že D 47 bude dokončena do konce roku 2008.

Změna trasy kvůli ptačí rezervaci

Nyní je tento termín kvůli komplikovaným správním řízením na jednotlivé úseky D 47 a sporům s ekology už krajně napjatý. Přípravné práce se protahují i v případě úseku Lipník-Bělotín. Stavět se mělo začít teď v prosinci, podle ŘSD to ale nebude možné dříve než na jaře příštího roku. 

"Dořešit ještě musíme požadavek ministerstva životního prostředí na změnu plánované trasy D 47 kvůli ptačí rezervaci," vysvětlil Hoření.

Sdružení vedené Skanskou, jehož členy jsou ještě firmy Strabag a Dálniční stavby Praha, se smluvně zavázalo dokončit úsek Lipník - Bělotín v roce 2009. Šimonovský přesto odmítá, že slib daný vládě nebude moci splnit. Podle něj nelze zaměňovat zprůjezdnění dálnice s jejím úplným dokončením. Trvá na tom, že lze ještě stihnout, aby motoristé začali po D 47 jezdit před koncem roku 2008.

Výběr článků

Načítám