Hlavní obsah

Výše platu není pro českou generaci Z prioritou číslo jedna

Vydělávat dobré peníze je sice důležité, nicméně prioritou číslo jedna při výběru zaměstnání pro generaci Z, nejmladší pracující Čechy, je tzv. work-life balance, tedy rovnováha mezi pracovním a soukromým životem. Důraz na to klade téměř třetina z nich. U starších mileniálů je to rovněž důležitý faktor, skoro na stejné úrovni ale vnímají právě i platové ohodnocení. Ukázal to průzkum společnosti Deloitte mezi zástupci generace Z a generace Y neboli mileniálů.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Rovných 30 procent Čechů z generace Z pokládá za důležité mít work-life balance. Když si hledají zaměstnání, tak je to pro ně klíčový faktor při rozhodování. Až na druhém místě je pro ně výše výdělku a jiných finančních výhod a benefity na pracovišti, například vhodné nastavení mateřské a otcovské dovolené nebo možnost čerpání pracovního volna. To jako důležitý faktor označilo 21 procent z nich.

Důraz na work-life balance kladou také mileniálové, kteří jsou o generaci starší. Pro rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem je 28 procent z nich, oproti gen Z je však pro ně důležitější platové ohodnocení, které je v důležitosti při výběru nové práce víceméně na stejné úrovni (27 %). Naopak benefity vnímá jako důležité jen 17 procent z nich.

„To, že je pro mladé Češky a Čechy důležitější rovnováha mezi pracovním a osobním životem ještě více než jejich plat, mě příliš nepřekvapuje. S mladými lidmi se totiž často potkávám a vím, že si velmi dobře uvědomují, jak velký vliv na ně práce má a že nevhodná pozice nebo zaměstnavatel mohou mít velmi negativní dopad na kvalitu jejich života,“ okomentovala výsledky průzkumu Andrea Černá, expertka na HR trendy v poradenské společnosti Deloitte.

Generace Z a mileniálové v Česku se bojí vysokých životních nákladů

Věda a školy

Práce na částečný úvazek

A na co by se firmy podle mladých lidí právě v otázce, jak svým zaměstnancům pomoci sladit pracovní a soukromý život, zaměřit? Respondenti nejčastěji zmiňovali vytvoření více pracovních míst na částečný úvazek. Jako důležité to vnímá téměř každý čtvrtý zástupce gen Z, u mileniálů každý třetí.

Přibližně třetina z obou generací pak firmám doporučuje zavedení flexibilní pracovní doby a možnosti pracovat na dálku, pokud si to zaměstnanec přeje.

V otázce, proč se rozhodli odejít z předchozího zaměstnání, sehrálo u obou generací největší roli nedostatečné platové ohodnocení. V průzkumu to uvedlo 29 procent zástupců gen Z a 22 procent mileniálů. Druhým nejčastějším důvodem bylo vyhoření (shodně 19 %), následované nedostatkem příležitostí ke kariérnímu postupu (18 % Gen Z a 13 % mileniálů).

Mileniálové a Gen Z

Generace Y (mileniálové) je označení generace lidí, kteří dosáhli dospělosti na přelomu 21. století. Náhledy na roky jejich narození se různí, celkově jsou to lidé narození mezi roky 1978 a 1999. Podstatnější je, že vyrostli obklopeni moderními technologiemi a mohli sledovat jejich rozvoj. Tato generace je tolerantnější k rozdílům, nebojí se následovat svoje sny a mívá větší ambice. Typická je pro ni komunikace s lidmi z celého světa přes sociální sítě.

Generace Z je společný název pro skupinu lidí narozených od poloviny 90. let 20. století do roku 2010. Generace Z je známá životem online a v rychlém tempu, spojeným s okamžitým sdílením myšlenek a poznatků na různá témata, pomocí různých médií a produktů. Výrazný rozdíl mezi generací Y a generací Z je ten, že členové předchozí generace pamatují život před vzestupem využívání masových technologií, zatímco následující generace už definitivně vyrůstala na internetu.

Z domova může pracovat jen třetina

Ačkoliv se během koronavirové pandemie výrazně urychlil trend práce z domova, tak v nedávné době zaměstnavatelé začali znovu vyžadovat, aby jejich zaměstnanci v určité dny pracovali v kancelářích. Potvrdila to více než polovina respondentů obou generací.

Drtivá většina mladých momentálně pracuje plně z kanceláře (59 % Gen Z a 63 % mileniálů). Jen třetina z nich pracuje hybridně (jakákoliv kombinace práce na dálku / z domova a na pracovišti), konkrétně 33 procent gen Z a 28 procent mileniálů. Výhradní homeoffice pak má jen osm procent lidí spadající do gen Z, u mileniálů to je o procento více.

Jodie Fosterová se pustila do generace Z

Film

„Samozřejmě platí, že ne u všech pozic je čerpání homeofficu možné, ale takto nízká čísla jsou překvapivá. Vypadá to, že velká část firem zůstává ohledně flexibility, homeofficů nebo zkrácených úvazků dál negativní. Ze své praxe jsem přitom přesvědčen, že je nevyhnutelné naslouchat přáním i potřebám uchazečů a uchazeček, kterých je dnes na trhu nedostatek,“ řekl David Batal, vedoucí partner oddělení auditorských služeb v Deloitte.

Letošní průzkum Deloitte obsahuje odpovědi 500 respondentů z Česka (300 respondentů gen Z a 200 respondentů z generace Y). Jde o součást světového průzkumu, kterého se dohromady účastnilo téměř 23 tisíc respondentů ze 44 zemí světa.

Úzkosti generace Z aneb Proč tak podléhá obavám z budoucnosti

Zdraví

Anketa

Co je pro vás v práci důležitější?
Výše platu
64,8 %
Work-Life balance
35,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6155 čtenářů.
Související témata:
Generace Y
Work-life balance

Výběr článků

Načítám