Hlavní obsah

Výrobci začali zdražovat auta se spalovacími motory

6:17
6:17

Poslechněte si tento článek

Peugeot zvýšil v listopadu ceny všech modelů ve Francii s výjimkou plně elektrických až o 500 eur, čili o 12 500 korun. Renault zase přidal 300 eur, tedy 7500 Kč, k cenovce modelu Clio SCE 65, přičemž ale u hybridních verzí ponechal cenu beze změny. Začalo tím zdražování aut se spalovacími motory způsobené vysokými pokutami, jež od příštího roku výrobcům hrozí za nadměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Renault ČR

Zmodernizovaný Renault Clio na snímku z loňského roku

Článek

„Pro běžné zákazníky to rozhodně není dobrá zpráva a ani výhled není moc dobrý,“ řekl Novinkám automobilový analytik Vladimír Rybecký.

Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Josefa Pokorného by mohly jednotlivé modely podražit o desítky tisíc korun, v průměru by to mohlo být i 50 tisíc na jedno auto.

Zvýšení cen hrozí proto, že se od ledna zpřísňují emisní limity. Ze současných 115 gramů CO2 na kilometr by měly klesnout na 94 gramů. A za každý gram navíc automobilky platí pokutu ve výši až 95 eur (2380 Kč).

Emise se rozpočítají na celou flotilu automobilky. V té souvislosti mají výrobci rovněž plnit plán Evropské komise na navyšování počtu elektromobilů na celkových prodejích. A to se nedaří. Zatímco letos je jejich podíl asi třináctiprocentní, podle plánu to má být od příštího roku asi 24 procent.

Česko bojuje za zmírnění drtivých pokut pro automobilky za emise

Ekonomika

Automobilky se proto snaží elektrické modely zlevnit. Třeba Volkswagen snížil cenu modelu ID.3 v Německu pod 30 tisíc eur (750 tisíc korun). Podle šéfa Svazu automobilového průmyslu Zdeňka Petzla ale ani to nebude stačit, protože vyšší nákupy obecně dražších elektromobilů lidem neumožní ekonomická situace.

„Vidíme prognózy Evropské centrální banky s maximálním očekávaným růstem ekonomického výkonu na úrovni 1,5 procenta, velké minusy v rozpočtech v Německu nebo Francii a složitou politickou situaci v těchto zemích. Nedá se tak očekávat, že bychom v příštích dvou letech viděli impuls k tomu, aby podíl elektromobilů dramaticky rostl,“ míní Petzl.

Také on očekává, že nová auta se spalovacími motory zdraží o desítky tisíc korun.

„I kdyby automobilka nakoupila takzvané emisní kredity, typicky od výrobce produkujícího pouze elektromobily, představoval by rozdíl mezi aktuálně průměrnými 135 gramy a nově vyžadovanými 94 gramy emisí výdaj přes 800 eur. To tedy v příštím roce znamená dodatečný náklad dvacet tisíc korun na vozidlo,“ řekl Novinkám Petzl.

Postih skoro 400 miliard

Výrobci automobilů by podle exšéfa Porsche Wendelina Wiedekinga při nesplnění emisních cílů mohli platit pokuty až 15 miliard eur (380 miliard korun).

Největší postih hrozí podle Reuters koncernu Volkswagen, až 7,7 miliardy eur (192 miliard Kč). S odstupem následují Renault s  pokutou 1,7 miliardy eur a skupina Stellantis, která zahrnuje Fiat, Citroen, Peugeot nebo Opel. Ta by mohla platit až 1,6 miliardy eur.

Koncern VW je nyní ve tvrdém střetu s odbory, když oznámil záměr propouštět, snižovat mzdy a uzavřít některé továrny v Německu. Nyní probíhají ostrá jednání.

„Dotkne se to všech automobilek, které prodávají v Evropě. Emisní průměry se berou za celý koncern, a tak se to bude týkat i Škody Auto. Bude záležet na strategii koncernu, kde bude chtít udržet dobrou prodejnost a kde si bude moci dovolit ceny zvýšit,“ vysvětlil Rybecký.

Mladoboleslavská automobilka vývoj cen komentovat příliš nechtěla. Nicméně z vyjádření Michaely Sklenářové z tiskového oddělení firmy vyplývá, že emise vliv na cenu aut mít budou.

„Vývoj cen ovlivňuje řada faktorů: stále přísnější legislativní nároky, například s ohledem na nové technologie, emisní limity nebo bezpečnostní předpisy, dále uvádění nových vozů a v neposlední řadě inflace, která přináší růst dodavatelských cen a zároveň cen práce,“ sdělila Novinkám Sklenářová.

Zdražování ale v Česku může být podle Rybeckého menší než jinde. „Nemusí se to projevit stejně na všech trzích, v Česku může být tlak o trochu menší než v Německu, kde si budou moci dovolit zdražit více,“ doplnil analytik.

Podle Pokorného obecně neplatí, že zdraží všechna auta, ale může dojít ke změně cenové politiky u elektromobilů a vozidel se spalovacími motory. „Základním problémem je, že pro to, kolik aut se prodá, je důležitý zákazník. Ale emisní cíle musí splnit výrobce,“ uvedl.

Podraží i ojetiny

Vyšší ceny nových aut se podle Rybeckého projeví i v cenách ojetin.

„Jako když před pár lety nebyly automobilky kvůli nedostatku dílů schopny uspokojit poptávku po nových vozech, lidé se budou více ohlížet po ojetinách. Nebudou mít na nejnovější auta a projeví se to na ceně novějších ojetých vozů ve věku tří až šesti let,“ upozornil.

Ministerstvo dopravy se snaží o změnu. „V návaznosti na jednání ministra Martina Kupky se zástupci Evropské komise i sektoru jsme připravili návrh, který řeší otázku odložení pokut v roce 2025. Bude předmětem jednání na okraji Evropské rady tento týden,“ řekl Novinkám mluvčí resortu František Jemelka.

„Nevěřím, že se to podaří změnit. Už proto, že na to není čas - předpis začíná platit za pár dní,“ dodal Rybecký.

Petzl nicméně soudí, že nějaký čas ještě zbývá. „Systém je nastaven tak, že se na konci roku sečtou data za prodaná vozidla. Takže ještě je prostor pro to, situaci urychleně vyřešit,“ poznamenal.

Nejdostupnějším autům hrozí konec nebo zdražování

Ekonomika

Výběr článků

Načítám