Hlavní obsah

Výrobci vody proti ptačí chřipce hrozí několikamiliónová pokuta

PRAHA

Výrobci balené minerální vody, která podle etikety údajně chrání před ptačí chřipkou, hrozí za klamání spotřebitele až desetimiliónová pokuta. Podle odborníků je informace na etiketě vody lživá a její výrobce tak použil klamavou reklamu. Voda byla k dostání například v brněnské Hypernově, její prodej však zakázala Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

Článek

Nyní se podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana do případu vložil i živnostenský úřad v Brně. Firma však s tvrzením o klamání spotřebitelů nesouhlasí.

"Potvrdí-li se skutečně slova odborníků ze zdravotnictví o nesmyslnosti textu umístěném na výrobku, potom se jednoznačně jedná o klamání spotřebitele. Podnikatel musí mít dobré nápady, ale v tomto případě jde o nemorální a neférový byznys," řekl dnes ČTK Urban, který požádal živnostenský úřad v Brně, aby okolnosti prodeje vody Fromin Aktimun prošetřil.

Také hlavní hygienik České republiky Michael Vít si myslí, že výrobce vsadil na klamavou reklamu, aby zvýšil odbyt minerální vody.

Hygienik Vít prý o vodě věděl

Roman Bajčan, mediální zástupce firmy Aquamat, která vodu vyrábí, ale tvrdí, že Vít vylévá s vaničkou i "své dítě". Vít podle Bajčana věděl o všech substancích tohoto nápoje a byl to prý právě on a ministerstvo zdravotnictví, které schválilo milionové granty na odborné posouzení tzv. nukleotidů (Imuregen, Imun plus), které nápoj obsahuje.

"Naprostá většina odborných studií hovoří o tomto potravinovém doplňku jako 'prostředku masové prevence'. Snahou výrobce bylo využití státem podporovaného a atestovaného preparátu a nabídnout jej ve formě nápoje veřejné spotřebě," zdůraznil Bajčan.

Posilování obranyschopnosti, zvýšení odolnosti organismu proti virovým onemocnění a tedy i ptačí chřipce podle Bajčana potvrdily například Onkologická klinika Fakultní nemocnice v Olomouci nebo Mikrobiologický ústav Akademie věd.

Také manažer Ivan Novotný říká, že firma Aquamat má v rukou dokumenty odborníků, kteří tvrzení uvedené na etiketě podporují. "Nápoj je prevencí proti jakékoliv nákaze virového původu, tedy i ptačí chřipce," řekl brněnskému deníku Rovnost Novotný. Připustil však, že na nových etiketách se nápis již neobjeví.

Etiketa se nelíbí ani Státní zemědělské a potravinářské inspekci, která prodej balené vody se zmíněnou etiketou zakázala již v lednu. Odstranění etikety kvůli nápisu, že voda působí jako prevence proti chřipce, firmě přikázali i hygienici. Výrobek označený letákem se podle Urbana přesto znovu objevil v regálech některých obchodů.

Obchodní řetězec Hypernova již balenou vodu stáhl z prodeje. Mluvčí řetězce Kateřina Černá ČTK řekla, že výrobce vody Fromin Aktimun obchod ujišťoval o tom, že prodej takto označeného výrobku nebyl zakázán.

Související témata:

Výběr článků

Načítám