Hlavní obsah

Výrobce bezpilotních letounů Primoco získal zakázku za půl miliardy

Český výrobce bezpilotních letounů Primoco UAV SE dodá evropskému zákazníkovi 24 strojů Primoco One 150 v hodnotě 18 milionů eur (450 milionů korun). Je to největší zakázka od vzniku firmy v roce 2015. Akcie Primoco po zprávě na pražské burze posílily o devět procent.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Výrobní hala firmy Primoco v Radotíně u Prahy

Článek

Dvanáct letadel Primoco podle generálního ředitele společnosti Ladislava Semetkovského dodá během tohoto měsíce, zbylých 12 strojů dokončí a předá v druhé polovině letošního roku.

Rekordní zakázka je podle Semetkovského významným krokem na cestě k naplnění letošního výhledu hospodaření společnosti, který počítá s uzavřením nových kontraktů na celkem 50 až 60 letounů a tržbami na úrovni 900 milionů až 1,1 miliardy korun.

Zemi určení firma na přání zákazníka neuvádí.

Obrana mlží o podílu českých firem na izraelských dronech

Domácí

„Paralelně vedeme se zákazníky z veřejného i soukromého sektoru řadu jednání o objednávkách na desítky nových bezpilotních strojů, z nichž některé se již nacházejí krátce před dokončením a podpisem smluv,“ uvedl šéf a zakladatel firmy. Poptávka po bezpilotních letadlech podle něj zůstává vysoká a i v budoucnu má segment bezpilotního letectví globálně růst.

Společnosti, která má 56 zaměstnanců, v letošním prvním čtvrtletí klesly tržby na 549 000 korun z téměř 88 milionů Kč před rokem. Firma od začátku roku do konce března hospodařila se ztrátou 13,1 milionu korun, zatímco v loňském prvním kvartálu skončila v zisku 42,9 milionu korun. Meziroční pokles hospodářských ukazatelů byl podle Semetkovského jen dočasný a souvisí s tím, že se podnik v prvních třech měsících letošního roku soustředil na výrobu dříve sjednaných zakázek.

Civilní i vojenské

Primoco vyvíjí a vyrábí civilní a vojenské bezpilotní letouny, které dokážou létat samostatně podle naprogramovaných letových plánů. Letouny Primoco One 150 plně automaticky vzlétají a přistávají, ve vzduchu vydrží až 15 hodin a mají dolet 2000 kilometrů. Jejich maximální vzletová hmotnost je 150 kilogramů, cestovní rychlost 120 kilometrů v hodině.

Letouny jsou v provozu na čtyřech kontinentech, využívají se pro kontroly produktovodů a distribučních sítí v energetice, zajišťování pohraniční a pobřežní bezpečnosti, monitorování požárů či při pátracích a záchranných akcích.

Primoco usiluje o získání stavebního povolení pro nové výrobní, servisní a výcvikové středisko v areálu podnikového letiště v Písku. Stavba za 750 milionů korun by měla začít příští rok.

Rusko zaostává v dronech, vojáci to pociťují

Válka na Ukrajině
Související témata:

Výběr článků

Načítám