Hlavní obsah

Výrobce autodílů Magna se dohodl s GM na převzetí Opelu

Berlín

Kanadsko-rakouský výrobce autodílů Magna se dohodl s krachující americkou automobilkou General Motors na záchraně její evropské divize, jejíž součástí je i Opel a Vaxhaul. Dohodu ale ještě musí schválil německá vláda. Zda tak učiní, se rozhodne v pátek večer. Spekuluje se o tom, že by bylo levnější nechat firmu padnout.

Foto: Fabrizio Bensch , Reuters

Ředitel Magny Frank Stronach

Článek

"Dosáhli jsme rámcové dohody. Cílem je doladit co nejvíce podrobností, než se bude konat schůzka s (německou kancléřkou Angelou) Merkelovou, aby dnes mohla být podepsána předběžná dohoda," řekl v pátek jeden ze zdrojů.

Obě strany se snaží doladit předběžnou dohodu, která by sloužila jako základ pro poskytnutí překlenovacího úvěru ve výši půldruhé miliardy eur (asi 40,2 miliardy Kč) pro Opel. Dohoda má řešit i ochranu Opelu před věřiteli v případě, že mateřská GM vyhlásí v USA bankrot.

Jednání německé vlády

Předseda zemské vlády spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko Jürgen Rüttgers řekl, že páteční schůzka, která začala v šest hodin večer v Berlíně, přinese řešení. Podle ministra hospodářství Karla-Theodora zu Guttenberga však nelze zaručit, že se kýženého výsledku dosáhne už na večerní schůzce. Záleží však na podobě dohody Magny a GM. 

Německá vláda má zájem situaci GM Europe řešit, protože polovina z jejích 50 000 zaměstnanců pracuje v Německu.

Fiat chtěl více propouštět

O Opel měl zájem i italský Fiat, ale ten se pátečních jednání s německou vládou neúčastnil. Měl v plánu 5 000 až 10 000 zaměstnanců propustit. Magna uvažuje o propuštění 2200 lidí. Fiat také žádal po Německu vyšší záruky než Magna.

Ve čtvrtek německá vláda kritizovala americké ministerstvo financi a General Motors, že chtějí dalších 300 miliónů dolarů k 1,4 miliardy.

Třetí zájemce o Opel americký investor Ripplewood Holdings už ve středu stáhl svou nabídku.

Související témata:

Výběr článků

Načítám