Článek
„Začínáme řešit s mateřskými firmami možnosti rozšíření produkce, ale zatím nemohu být konkrétnější. Pracuje se ale například na lepším využití linek,“ řekl Právu prezident TPCA Jasuhiro Takahaši.
Letos na podzim by mělo z linek vyjet auto s pořadovým číslem jeden milión. TPCA přitom začala vyrábět auta přesně před třemi lety – na konci února 2005 – a od té doby vyrobila celkem 706 tisíc aut.
Drtivá většina aut z Kolína jezdí po západoevropských silnicích. Osmdesát procent vozů končí v pěti zemích, zejména v Itálii a Francii, dále v Německu, Velké Británii a Holandsku.
„V Čechách bylo vloni prodáno 1500 našich aut, což je sice více než předcházející rok, ale náš podíl tady není velký. Je to dáno tím, že kolínská auta jsou malým modelem, vhodným jako druhé auto do rodiny. Bohužel u nás zatím není taková životní úroveň, aby pořizování takového druhého auta bylo běžné,“ vysvětlil viceprezident TPCA pro výrobu Jiří Černý.
Platy od dubna vzrostou
V úterý vedení automobilky podepsalo kolektivní smlouvu s odbory. Na základě dohody vzroste zaměstnancům, jichž je přes 3,5 tisíce, hrubá mzda o 7 procent. Zatímco dosud je průměrný měsíční výdělek lidí ve výrobě 23 100 korun, od dubna to bude 26 200 korun.
Průměrná mzda na nejnižší dělnické pozici přitom činí 20 030 a od dubna to bude 21 540 korun. K tomu mohou zaměstnanci čerpat benefit ve výši až 3 tisíce měsíčně, který mohou použít například na bydlení, leasing nebo na nákup vitamínů, léků či placení sportovních aktivit. „Pořád se potýkáme s velkou fluktuací, takže musíme řešit hlavně budoucnost a motivaci zaměstnanců. Snažíme se udržet podíl zahraničních agenturních pracovníků pod hranicí 10 procent,“ uvedl personální ředitel Vadim Petrov.
Nábor Vietnamců
V souvislosti s tím, že odcházejí hromadně Poláci a Slováci dál na západ, případně se vracejí domů, rozhodla se TPCA od dubna přijmou i 60 lidí z Vietnamu. „U jiných společností jsou s nimi dobré zkušenosti, takže se obracíme na agenturu, která nám zajistí skupinu Vietnamců,“ doplnil Petrov. Vedení firmy připustilo, že na zaměstnance jsou kladené velké nároky.
Ve výrobě se pracuje v jedenáctihodinových směnách, každé místo na lince je limitováno časem 57 vteřin, za které musí dělník stihnout daný úkon při výrobě auta. „Víme, že máme vysokou produktivitu, chceme naše lidi nadstandardně odměňovat a za to čekáme nadstandardní výkony,“ dodal Černý.