Článek
Loni při povánočních a novoročních slevách klesly ceny až o 75 procent, a ani letošek není výjimkou. Zatím výjimečně teplý průběh zimy totiž způsobil, že zimní oděvy nejdou příliš na odbyt a neprodané hory oblečení zabírají prostor jarnímu sortimentu.
Společnost Ahold, jež v Česku provozuje supermarkety Albert a hypermarkety Hypernova, zahájila první zimní slevy již 20. prosince, kdy až o 50 procent zlevnila vánoční dekorace a hračky. "Ve středu 27. prosince k tomu přidáme textil a sportovní potřeby," řekl Právu ředitel komunikace Aholdu Libor Kytýr. Dodal, že především nejrůznější zimní oděvy a doplňky bude možné pořídit za poloviční cenu.
Ceny dolů hlavně u zimního zboží
Tesco navazuje na výprodejovou kampaň, jež v tomto řetězci běží téměř celý podzim. "Doposud se mohli zákazníci setkat především s povánočními slevami. Letos jsme přišli se změnou, a sice se slevami již v předvánočním období," řekla Eva Williamsová ze společnosti Tesco Stores ČR. Dodala, že Tesco o 30 procent zlevnilo kabáty a bundy, pánské pletené svetry a pánské košile a o 25 procent společenské oděvy.
Slevy vybraného, především textilního zboží budou v Tesku pokračovat i nadále. "Dosahují až 70 procent a týkají se 80 procent oblečení," řekla Právu mluvčí řetězce Jana Matoušková.
V Globusu výprodeje vypukly na Štěpána. Týkají se hlavně obuvi, oblečení a dalšího zboží a zákazníci se mohou těšit v některých případech až na 90procentní slevy. Hlavní výprodejové vlny napříč všemi obchody se čekají stejně jako před rokem až koncem ledna.
Zlevní i elektronika
V prodejnách s elektronikou začnou výprodeje hned po Novém roce. Například v Datartu odstartují 5. ledna a poběží dva týdny. Podle výkonného ředitele společnosti Pavla Slámy budou slevy napříč celým sortimentem.
Elektronika podle Slámy ale zlevňuje i bez ohledu na zvláštní akce. "Nejvýraznější je meziroční pokles cen u LCD televizorů s obrazovkou z tekutých krystalů - dosahuje až 40 procent. Mírnější je pak u výpočetní techniky, tam se však současně rychle zlepšuje výkon. To znamená, že za přibližně stejnou, nebo i nižší cenu získá zákazník lepší počítač, ale třeba i foťák, než před rokem," řekl Právu.
Před Vánocemi lidé podle prodejců s elektronikou nejvíce kupovali notebooky, právě LCD televizory, které už v oblibě pomalu dohánějí přístroje s klasickou obrazovkou, a také navigace GPS.
Padají rekordy
Povánoční výprodeje vytáhnou českým zákazníkům z peněženek další obrovské množství peněz a přispějí k tomu, že letošní útraty související s Vánocemi zlomí historický český rekord - v kasách obchodníků zůstane přes 250 miliard korun, což ve srovnání s rokem 2005 představuje reálný nárůst přibližně o pět procent, soudí ekonom Next Finance Vladimír Pikora. [celá zpráva]
Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl odhadl maloobchodní tržby jen za prosinec na dokonce zhruba 135 miliard korun. Díky výprodejům a útratám peněz, které lidé najdou v obálkách pod stromečkem, si ale obchodníci přijdou na své i v lednu. Novým hitem jsou totiž předplacené kupóny, které lidé v obchodech utratí až po Vánocích.