Článek
Zabezpečovač ETCS, fungující díky komunikaci zařízení na lokomotivě a v kolejích, umí automaticky zastavit protijedoucí vlaky. Při výpadcích ale způsobuje nechtěné zastavení soupravy.
Přesně takovou zkušenost měl v minulých dnech i Tomáš Rokos, když cestoval rychlíkem Českých drah z Prahy do Olomouce.
„Vlak zastavil náhle mezi Českým Brodem a Klučovem. Průvodčí říkal, že vypadlo ETCS při trati i pro opačný směr,“ popsal Novinkám. K výpadku došlo před šestou hodinou večer, a než se vlak znovu rozjel, trvalo to nejméně třináct minut.
Rodina, co přebíhala v Zábřehu trať před rozjetým pendolinem, dostala pokutu

„Podle našich informací se jednalo o výpadek na infrastrukturní části zabezpečovacího systému,“ uvedl k případu na dotaz Novinek mluvčí drah Filip Medelský. „Lze konstatovat, že systém fungoval korektně a bezpečně. Tím, že vlak zastavil, vyloučil možnost vzniku jakékoliv rizikové situace pro drážní provoz a cestující,“ dodal.
Jak potvrdil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda, v uvedeném případě došlo k přerušení spojení a následnému restartu příslušné centrály. Z jeho vyjádření plyne, že výpadek postihl více souprav na trati. „Po obnovení spojení a provedení potřebných kontrol mohly vlaky bezpečně pokračovat v jízdě,“ uvedl.

Zabezpečovač ETCS ve výhradním provozu od ledna
Výhradní provoz systému ETCS nabíhal na hlavních úsecích páteřních koridorů postupně od 1. ledna. Před koncem února 73 tisíc vlaků ujelo pod jeho dohledem už víc než 5,3 milionu kilometrů. „K preventivnímu zastavení došlo u přibližně jednoho procenta vlaků, což odpovídá očekáváním i zkušenostem ze zahraničí,“ dodal mluvčí. Znamená to tedy zhruba 730 nechtěných zastavení vlaků. Prodleva podle mluvčího trvá nejčastěji jednotky minut a nevzniká „výraznější zpoždění“.
Miliardové investice
„Tyto případy nejsou mimořádnou událostí ve smyslu zákona o drahách, tedy neexistuje žádná působnost Drážní inspekce k jejich řešení,“ řekl Novinkám generální inspektor Jan Kučera.
Na zavádění zabezpečovače ETCS dohlíží Drážní úřad. Ten například koordinuje činnost pracovních skupin, které řeší příčiny výpadků. K těm docházelo už při testování výhradního provozu na konci roku 2023 na trati Olomouc–Uničov. Výpadky a s tím související dojezdy porušující jízdní řád byly tehdy prakticky každodenní.
Podle Správy železnic jsou častější příčinou výpadku palubní jednotky na lokomotivě, poruchy traťové části jsou ojedinělé. Během zimy zastavovalo ETCS vlaky i z jiného důvodu, a to kvůli sněhu a námraze na rychloměru lokomotivy.
Ministerstvo dopravy podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv palubními jednotkami, které jsou součástí fungování ETCS, částkou ve výši 7,7 miliardy korun. Mobilní jednotka do lokomotivy vyjde zhruba na deset milionů korun i více. Další miliardy korun stálo vybavení čidly v kolejích. Celkové náklady zavádění systému na víc než čtyřech tisících kilometrech tuzemských tratí do roku 2030 stát odhaduje na 32 miliard korun.
Jízdenky na vlak pořiďte on-line, nebo si připlatíte. Slovenský dopravce zpoplatní prodej u pokladen
