Hlavní obsah

Výdejní boxy využívá 90 procent Čechů, pro většinu jsou nejčastější volbou

3:43
3:43

Poslechněte si tento článek

Doručovací boxy pro balíky využívá ve velkých městech až 90 procent lidí od 18 do 40 let. Pro 65 procent jde o nejčastěji využívaný způsob dopravy. Celkem 28 procent však preferuje osobní vyzvednutí na prodejně a jen šest procent upřednostňuje zasílání na adresu. Vyplývá to z letošního průzkumu společnosti ResponseNow mezi více než tisícovkou respondentů.

Foto: Miroslav Homola, Novinky

Řada výdejních boxů v brněnské Lidické ulici

Článek

Jen desetina dotázaných uvedla, že doručovací boxy nevyužívá. Z nich 38 procent preferuje osobní kontakt při vyzvedávání zboží v prodejně nebo výdejním místě a 26 procent upřednostňuje doručení na adresu. Pro 16 procent lidí hraje roli velká vzdálenost doručovacího boxu od domova, zaměstnání nebo školy.

Hlavní výhodou boxů je podle průzkumu časová flexibilita vyzvednutí (65 procent), jednoduchost vyzvednutí (deset procent), dostupnost boxů (desetina) a rychlost dodání zboží (osm procent). Mezi další důvody, proč si lidé nechávají doručovat zásilky do boxů, patří i ekologický způsob dopravy nebo možnost bezkontaktního vyzvednutí. Třetina respondentů pak používá doručovací boxy i k reklamaci zboží.

Doručovacích boxů je v Česku přes 12 000. Jen loni se jejich počet zvýšil o 4000. Nejznámějším poskytovatelem doručovacích boxů je Alza se svými AlzaBoxy, které podle průzkumu znají téměř všichni respondenti. Další velmi známí poskytovatelé jsou Zásilkovna se Z-Boxy, Balíkovna a PPL Parcelbox.

Lidé si mohou nechat doručit balík do domovního boxu

Ekonomika

„Jsme přesvědčeni, že boxy jsou velmi užitečným a efektivním způsobem doručování zásilek. Současně ale sami nechceme, aby byla republika zavalena hnízdy boxů,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská. Alza proto podle ní jako jediná umožňuje přístup i dalším subjektům a do jejích boxů doručují i Balíkovna České pošty, PPL nebo DPD . Díky sdílení s dalšími dopravci dokáže jeden AlzaBox nahradit několik boxů.

Podle dat Alzy ujede balíček doručovaný do AlzaBoxu o 30 procent kratší trasu než ten doručovaný na adresu. Současně minimalizuje zatížení dopravy, protože doručování na adresu se díky AlzaBoxům snížilo o 35 procent. Navíc díky 24hodinovému provozu boxů je možné rozvážet zásilky mimo dopravní špičku.

Alza do svých realizací také zapojuje architekty, urbanisty a památkáře, aby nové boxy co nejvíce korespondovaly s okolím jak z pohledu svého umístění, tak vzhledu. Stávající boxy pak zbavuje výrazné reklamy a postupně přechází na neutrální barvy.

„Zároveň chceme, aby boxy neobtěžovaly lidi bydlící v jejich okolí, proto eliminujeme například světelný smog tím, že od 22.00 do 06.00 hodin zhasínáme osvětlení u většiny boxů. Světla jsou nastavena tak, aby se v tomto čase zapínala pouze v případě přihlášení zákazníka nebo kurýra,“ dodala Čeřovská.

Alza při výběru lokalit pro své boxy zohledňuje nejen dostupnost pro zákazníky, efektivitu logistiky, ale také co nejmenší dopad na veřejný prostor. Proto podle mluvčí vždy hledá optimální lokality, které lze nejlépe zásobovat a ve kterých boxy zásadně nenarušují veřejný prostor.

Alza předloni zvýšila čistý zisk o 75 procent na 1,1 miliardy

Ekonomika

Výběr článků

Načítám