Článek
Jedná se o milník v otázce uplatnění práv českých vydavatelů vůči uživatelům obsahu tiskových publikací. Mezi ně patří zejména velké technologické platformy, například globální společnosti Google nebo Meta. Autorský zákon jim stanoví povinnost za užití tiskových publikaci uhradit vydavateli přiměřenou odměnu.
„Budeme hájit práva vydavatelů primárně vůči provozovatelům služeb internetového vyhledávače, sociální sítě, agregátoru zpráv a monitoringu tisku,“ uvedl výkonný ředitel SLPV Michal Holas.
Vydavatelům se nelíbí odmítnutí modelu „souhlas, nebo zaplať“ ze strany EU

V budoucnu se organizace chce zaměřit také na další typy služeb, které přinese technologický rozvoj a které budou užívat obsah tiskových publikací.
Svého kolektivního správce založilo 17 českých mediálních firem jako svého zástupce vůči velkým on-line platformám a dalším uživatelům jejich obsahu, například sociálním sítím, vyhledávačům nebo službám monitoringu tisku.
Jde o společnosti, které reprezentují podle oficiálních měření naprostou většinu trhu tiskových publikací v České republice. Členy jsou nyní podle Holase BurdaMedia Extra, Business Media CZ, Czech News Center, Český rozhlas, Česká televize, ČTK, Echo Media, Economia, FTV Prima, Internet Info, Mafra, N Media, Seznam.cz, Reportér magazín, RF Hobby, Trima News a Vltava Labe Media.
„Při výkonu kolektivní správy je ale SLPV připraven zastupovat každého českého vydavatele, který o zastoupení projeví zájem,“ doplnil Holas.
Kolektivní správu práv vydavatelů zavedla v prosinci 2022 novela autorského zákona, která převedla do národního práva evropskou směrnici o autorském právu a právech s ním souvisejících na jednotném digitálním trhu. Vydavatelé mohou svěřit výkon některých svých licenčních práv kolektivnímu správci. Vybrané licenční poplatky od uživatelů práv pak kolektivní správce bude rozdělovat mezi zastupované vydavatele.
Evropská komise obvinila Google z porušování pravidel digitálního trhu
