Článek
Na loňském růstu se nejvíce podílela display reklama, jež narostla o šest procent, a s tříprocentním zvýšením reklama ve vyhledávání. Z pohledu způsobu obchodování inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o sedm procent. Display reklamou se míní takzvané bannery – v obsahové síti, na webech a na sociálních sítích.
„V roce 2023 jsme čelili ekonomickému útlumu a dvouciferné inflaci, a očekávali jsme proto jen mírný růst investic do on-linu, což čísla z výzkumu inzertních výkonů potvrzují,“ řekl Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) předseda Michal Hanák.
Smažák byl za 103. Oběd v restauraci vyjde o 70 korun dráž než před pěti lety
Ačkoli se ekonomická situace zlepšuje, on-line reklama podle něj letos zažije turbulentní období v souvislosti s ohlášeným koncem podpory cookies třetích stran v dominantním prohlížeči Chrome, který avizuje Google. „Proto poprvé v historii měření není možné odhadnout další vývoj, jako jsme to dělali v minulých letech,“ vedl Hanák.
Postup dominantní společnosti Google vzhledem k prohlížeči Chrome kritizují vedle SPIR také další asociace, včetně např. IAB Tech Lab. „Dosavadní kroky společnosti vytvářejí na reklamním trhu obrovskou nejistotu pro vydavatele a inzerenty, kteří stále neznají všechny podrobnosti, jak bude řešení po ukončení podpory cookies třetích stran definitivně vypadat,“ doplnil místopředseda SPIR Michal Feix.
Miliardy do bannerů i obsahu
Výdaje na zmíněnou celoplošnou display reklamu dosáhly výše 42,2 miliardy korun v kombinovaných cenách. Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích, zejména v Seznam Sklik, Google Ads a Facebook, RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama.
RTB je aukce reklamního prostoru v reálném čase, kdy zadavatel platí za prokliky nebo za zobrazení a průběžně vyhodnocuje výkon.
Nativní reklama je druhem placené online reklamy, která má za cíl nerušit zážitek návštěvníka. Formou i funkcí zapadá do obsahu webové stránky a láká čtenáře na titulek a obsah.
Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 16,1 miliardy korun v reálných cenách.
Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 miliardy v ceníkových cenách. Na rozdíl od předchozích dvou druhů zaznamenala meziroční pokles, a to dvouprocentní.