Hlavní obsah

Vybrané pumpy musí porovnávat cenu

Od minulého týdne mají čerpací stanice, které prodávají vedle benzinu a nafty také některé z tzv. alternativních paliv, povinnost vyvěsit viditelně tabulku porovnávající náklady na pohonné hmoty při ujetí 100 kilometrů.

Foto: David Stockman, Belga, ČTK

Tankování CNG (Ilustrační foto)

Článek

Za alternativní paliva se pro tyto účely pokládají LPG (zkapalněný ropný plyn), CNG (stlačený zemní plyn) a elektřina pro nabíjení elektromobilů.

Tabulku zveřejňuje na svém webu ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a bude ji aktualizovat dvakrát ročně. Pumpy, kterých se povinnost týká, musejí novou tabulku na veřejně přístupném místě vyvěsit do 15. října a znovu pak 15. dubna následujícího roku. Smyslem opatření, které vychází ze směrnice EU, je dát uživateli možnost zvážit přechod z auta na fosilní palivo právě k alternativnímu druhu pohonu.

Spotřeba byla stanovena podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok
Marek Vošahlík, MPO

Náklady na palivo se uvádějí pro jednotlivé kategorie vozidel zvlášť. Z nyní zveřejňované tabulky tak například vyplývá, že řidič automobilu nižší střední třídy, jako je třeba Škoda Octavia, utratí při stokilometrové jízdě za benzin 236,38 až 249,04 Kč, za naftu až 167,23 Kč. Pokud by jezdil na LPG, pak by zaplatil 134,48–142,28 Kč, v případě CNG 250,36–264,02 Kč a u elektrického pohonu 87,00–92,40 Kč.

Zkapalněný zemní plyn z Nizozemska se už používá v Česku

Ekonomika

Pokuta do 10 tisíc

„Spotřeba pohonných hmot byla stanovena podle nejprodávanějšího vozidla v dané kategorii za uplynulý půlrok,“ vysvětlil Právu metodiku Marek Vošahlík z tiskového oddělení MPO. Cena paliva vychází z celorepublikového průměru rovněž za minulé pololetí.

Provozovatelé pump s novou povinností počítají, ale dotkne se jen minima z nich. „Naprostou většinu čerpacích stanic to mine. Ty, kterých se povinnost týká, si musejí dvakrát ročně stáhnout tabulku z webu mi­nisterstva a vyvěsit ji. Největší komplikací tak asi bude nalezení místa, kam se ta A4 umístí,“ sdělil Právu Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů ČR.

Mají auta na CNG ještě smysl? Náklady na palivo se blíží benzínu, ale stále jsou nižší

AutoMoto

Kontrolovat dodržení opatření bude Česká obchodní inspekce (ČOI). S cílenými kontrolami ale nepočítá. „Kontroly budeme provádět především v rámci monitoringu kvality pohonných hmot, který probíhá v různých částech ČR prakticky každý týden kontinuálně po celý rok. Hrozí postih do výše 10 tisíc korun,“ řekl Právu mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Porovnání cen v Kč na ujetých 100 km (za 1. pololetí 2022)

BenzinNaftaLPGCNGElektro
nižší třída (B)až 232,16 až 180,10 až 142,28 až 241,26až 95,40
nižší střední třída (C)až 249,04až 167,23až 142,28až 264,02až 92,40
střední třída (D)až 236,38 až 240,13Nehodnocenoaž 264,02Nehodnoceno
vyšší střední třída (E)až 278,59až 222,98NehodnocenoNehodnoceno až 112,80
SUVaž 295,47až 244,42až 136,43až 268,57 až 102,60
Zdroj: MPO

Výběr článků

Načítám