Článek
Vedení VW už uzavřelo dohodu s vlivným s odborovým svazem kováků IG Metall, která předpokládá odchod víc než 13 tisíc zaměstnanců do předčasného důchodu ve věku 58 a půl roku. Čtyři roky jim bude VW vyplácet 65 procent hrubé mzdy bez prémií, o dalších 20 procent se postará státní pokladna. Přitom to nemusí být poslední slovo.
Automobilka, kterou tíží vysoké platy zaměstnanců a zaručené sociální výhody a čelí razantní konkurenci především japonských a francouzských výrobců, nevylučuje, že číslo 13 tisíc nemusí být konečné. "Pokud dojde k další dohodě, může se pohybovat řádově až ve dvojnásobku, možná dosáhne čísla třicet tisíc," citoval list Handelsblatt nejmenovaný manažera VW.
Jak výrobci snižují stavy | |
automobilka | počet lidí |
General Motors | 30 tisíc |
Ford | 25 až 30 tisíc |
Volkswagen | 10 až 30 tisíc |
DaimlerChrysler | 7500 |
Zdroj: Právo |
Smlouva mezi managementem a odbory u VW z podzimu 2004, které předcházely protesty odborářů, takřka úplně znemožnila snižování stavu zaměstnanců "klasickým" propouštěním. "To, že jsme si nakonec plácli s odbory na předčasných penzích, je řešení, které nejméně bolí obě strany," pochvaloval si šéf firmy Bernd Pischetsrieder.
Nový rok přitom nezačal pro německé automobilky špatně. Audi prodala na světových trzích v lednu 69 400 vozů, o 26,7 procenta víc než ve stejném období loni. Největší skok se Audi podařil v Asii - nárůst 154 procenta. Mercedes-Benz zahájil rok 64 500 prodanými vozy (plus pět procent), přičemž zabodoval v Asii (plus 154 procent), především v Číně -plus 239 procent.
Problémy mají také automobilky General Motors a Ford, které také chystají propouštění svých zaměstnanců a zavírání závodů [celá zpráva].