Hlavní obsah

VW kvůli podvádění s emisemi žalují v USA jednotlivé státy, dokonce i okresy

Americký stát Texas podal ve čtvrtek žalobu na výrobce automobilů Volkswagen. Americkou divizi německého koncernu v ní viní z porušení zákonů o ochraně spotřebitele a norem o čistotě ovzduší. Podobné kroky podnikl podle agentury Bloomberg také stát Západní Virginie.

Foto: Nick Ut, ČTK/AP

Emisní testy vozu VW v Kalifornii

Článek

Žaloby souvisejí s emisním skandálem Volkswagenu, který v září pod tlakem amerických regulátorů připustil, že do miliónů naftových aut instaloval zařízení umožňující obcházet testy emisí.

Prokurátor Ken Paxton ve čtvrtek uvedl, že stát bude požadovat náhradu pro spotřebitele a civilní sankce, aby zamezil budoucímu porušování pravidel.

KOMENTÁŘ DNE:

Lyžařské Nagano -  Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>

Samostatnou žalobu podal rovněž nejlidnatější texaský okres Harris. [celá zpráva]

Podle německého listu Süddeutsche Zeitung podávají na VW žaloby přes právníky nejméně desítky amerických majitelů vozů, kteří se cítí podvedení v otázkách ekologie a bojí se, že po úpravě emisí podle norem následně klesne výkon vozu.

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že téměř půl miliónu jeho vozů s naftovými motory používalo software, který při testování emisí přepíná motory do režimu nízkých emisí toxických oxidů dusíku. EPA za to může na Volkswagen uvalit pokutu 37 500 dolarů na jeden vůz, což by znamenalo maximální pokutu 18 miliard dolarů (433,5 miliardy).

Vyšetřování žádá i Brusel

Šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn ve čtvrtek uvedl, že za falšováním údajů o emisích naftových automobilů pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci, nešlo o firemní rozhodnutí. Podle listu The Wall Street Journal se vyšetřování soustředí na dva bývalé šéfy vývoje VW. [celá zpráva]

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

K vyšetření obcházení emisních norem vyzvala jednotlivé členské země EU také Evropská komise.

Související témata:

Výběr článků

Načítám