Článek
Volkswagen uvažuje o přesunu výroby některých hliníkových částí a již zadal studii, která by měla zjistit výhodnost tohoto návrhu. Podle šéfa automobilky Bernda Pischetsriedera by k tomuto kroku mohlo sáhnout více firem, kterým vadí připravovaný zákon o obchodování s emisemi.
Volkswagen zkoumá, zda je možné vyrábět autodíly z hliníku, kaučuku a plastických polymerů právě v Abú Zabí, kde je energie stále velmi levná. Volkswagen už s emirátem Abú Zabí spolupracuje a se saúdskoarabskou investiční společností Olayan koupil podnik Leaseplan. Ten je největším poskytovatelem operativního leasingu v Evropě.
Rozhodnutí o přesunu výroby ale podle Pischetsriedera nezávisí na tom, zda se Abú Zabí stane akcionářem firmy či nikoliv. "Abú Zabí už má rozsáhlý program rozvoje průmyslových zón v tomto odvětví," řekl. Velcí spotřebitelé energie již varovali, že režim obchodování s emisemi v Evropě bude znamenat devastaci těžkého průmyslu.
Nový zákon už měl platit, ale jeho zavedení do praxe bylo zpožděno kvůli tomu, že se členové Evropské unie nedokázali dohodnout na přidělení povolených objemů. "Jako první se v nebezpečí ocitnou ti, kteří mají náklady na energii nejvyšší u koncových výrobků," řekl prezident Mezinárodní federace průmyslových spotřebitelů energie Peter Claus.
Podle něj se to týká například odvětví produkce hliníku, problémy ale mohou cítit i jiná odvětví, která se budou snažit konkurovat oblastem v jiných částech světa.
Zatímco v Evropě mohou ceny elektřiny dosahovat i 28 eur (až 34 USD) za jednu megawatthodinu, v USA, na Blízkém východě či na jihu Afriky je to zhruba kolem 22 dolarů na megawatthodinu.