Článek
Právo postupně získalo svědectví zástupců čtyř významných firem, které měly velký zájem zúčastnit se tendru na zajištění audiovizuální (AV) a tlumočnické techniky pro předsednictví.
Žádná veřejná soutěž se však nakonec nekonala a zakázku za více než půl miliardy korun (fakturovaných bylo ještě více) dostala od lidí tehdejšího vicepremiéra pro evropské záležitosti a současného ministra obrany Alexandra Vondry (ODS) firma Promopro.
Pohotovost na telefonu: dva dny za 600 000 Kč
Jak už Právo informovalo, například za technické zajištění neformálního setkání ministrů spravedlnosti a vnitra evropské sedmadvacítky, jež se konalo 15. až 16. ledna 2009 v pražském Kongresovém centru, Promopro vyfakturovalo úřadu vlády celkem přes 90 miliónů korun.
Za jednoho z manažerů projektu Promopro účtovalo 240 tisíc a dvoudenní technická pohotovost na telefonu měla stát přes 600 000 Kč. Dalších více než osm set tisíc fakturovalo Promopro za pohotovostní technické jištění přímo na místě.
Vedení oslovených konkurenčních firem se nad těmito částkami podivovalo. „Naše společnost si standardně účtuje za technika 100 eur (zhruba 2500 Kč) za den, ve výjimečných případech, třeba když někde musí být i přes noc, maximálně 200 až 300 eur,“ řekl Právu majitel společnosti, která patří k lídrům v oblasti AV a tlumočnické techniky v celé střední Evropě.
„My chceme za technika na den 2000 až 3000 korun,“ potvrdil pak obvyklou tržní cenu vlastník další firmy, který si nepřál být jmenován. Podle jiného odborníka může dvanáctihodinová směna špičkového specialisty v oboru, jazykově perfektně vybaveného, stát i 7000 až 10 000 Kč. Během největších akcí, jako jsou summity, je podle zástupců většiny firem zapotřebí přímo na místě kolem 20 až 30 techniků, na telefonu jako pohotovost jich pak je kolem pěti.
I kdyby se Promopro drželo nejvyšších cen, o kterých hovoří konkurence, tedy 10 000 Kč za dvanáctihodinovou pohotovost technika na místě, zajištění technické pohotovosti by i s obvyklou pohotovostí na telefonu stálo o zmíněném víkendu v Kongresovém centru daleko méně než účtovaných milión čtyři sta tisíc.
„Velice těžko se komentují ceny za výkony, které neznáme. Ceny jsou ale určitě hodně nezvyklé,“ řekl k tomu Právu šéf jedné z konkurenčních firem.
O zakázku byl zájem
„V Česku je minimálně pět velkých firem zabezpečujících AV techniku a tlumočnickou techniku. Ale jsou i další, které se umějí v případě větší zakázky spojit. My sami jsme kvůli českému předsednictví posílali nabídky. Marně, žádná soutěž se totiž nekonala,“ řekl Právu ředitel jedné z velkých firem.
Vondrovi lidé udělili Promopru zakázku bez veřejné soutěže s odůvodněním, že má na trhu exkluzívní postavení – tzn., že v zásadě nikdo jiný by zakázku pro předsednictví nedokázal zvládnout.
Jak ale Právu sdělil například David Lesch z vedení společnosti AV Media, která v roce 2008, kdy se o zakázce pro předsednictví rozhodovalo, měla čtyřikrát větší obrat než Promopro, na úřadu vlády se tehdy „dlouhou dobu hovořilo o přípravě výběrového řízení, které se poté nekonalo“. Jak upřesnil, za ČR vedl jednání k této zakázce Ondřej Kovařík z Vondrovy Sekce pro předsednictví ČR v Radě EU.
„AV Media měla velký zájem stát se dodavatelem služeb pro EU předsednictví i proto, že máme dceřinou společnost v Polsku, která je nyní účastníkem soutěže o totéž pro polské předsednictví. Stejně tak naše partnerská společnost Brill Audio Visual Kft v Maďarsku se loni ucházela o totéž pro maďarské předsednictví. Cílem bylo si v roce 2009 vyzkoušet české předsednictví a poté využít zkušenosti v Maďarsku, Polsku a na Slovensku,“ uvedl Lesch.
Exkluzivita pro celou ČR?
Dodal, že jeho společnost „byla, je a bude schopna zajistit akce typu předsednictví EU“. „Navíc v roce 2009 jsme zajišťovali například akci pro NATO v Bratislavě, tudíž máme i certifikaci Národního bezpečnostního úřadu a prověřené zaměstnance,“ přidal Lesch další argument, proč by jeho firma v případném tendru, který se ale z dosud neobjasněných důvodů nekonal, mohla uspět.
Promopro získalo zakázku od Vondrova týmu s odkazem na jeho údajnou exkluzivitu v Kongresovém centru Praha, která však podle vedení samotného KCP nikdy neexistovala.
I kdyby Promopro v KCP nějakou exkluzivitu mělo, Vondra ani úřad vlády dosud nevysvětlili, proč tato firma rovněž bez veřejné soutěže zajišťovala audiovizuální a tlumočnickou techniku také na Hluboké a dalších místech republiky, kde se různé akce v rámci našeho předsednictví konaly.