Hlavní obsah

Volkswagen chce zavřít nejméně tři německé továrny a zrušit desetitisíce pracovních míst

Aktualizováno

Německý automobilový koncern Volkswagen chystá radikální kroky s cílem snížit náklady o několik miliard eur. Šéfka podnikové rady zastupující zaměstnance Daniella Cavallová v pondělí uvedla, že firma plánuje zavřít nejméně tři německé výrobní závody, zrušit desítky tisíc pracovních míst a snížit mzdy o 10 procent. Informoval o tom server Financial Times (FT).

Foto: Benoit Tessier, Reuters

Ilustrační foto

Článek

K uzavření domácích továren by došlo vůbec poprvé v 87leté historii společnosti. Volkswagen se o této možnosti poprvé zmínil začátkem září.

Společnost varovala, že jsou zapotřebí radikální opatření, protože největší evropská automobilka čelí silné konkurenci v Číně, zpomalujícím prodejům na velkých trzích a potřebě zvládnout nákladný přechod na elektromobily.

Volkswagen prostřednictvím svého mluvčího v pondělí uvedl, že nebude komentovat „spekulace o důvěrných rozhovorech s (odborovou) IG Metall a tovární radou“. Dodal jen, že firma se nachází v „kritickém bodě“, napsal list Financial Times.

Cavallová zaměstnancům shromážděným v hlavním závodě společnosti ve Wolfsburgu sdělila, že vedení firmy má dva dny na to, aby své plány změnilo. Naznačila tak možnost budoucích stávek, dodal FT.

Generální ředitel Oliver Blume si „zahrával s obrovským rizikem, že … přerušíme rozhovory a uděláme to, co musí udělat pracovní síla, když se obává o svou existenci“, uvedla.

O tom, že Volkswagen zvažuje možnost snížit mzdy o deset procent a následně je zmrazit na dva roky, informoval už v neděli německý deník Handelsblatt. Koncern se podle deníku snaží osekáním nákladů pro svou hlavní značku ušetřit čtyři miliardy eur (101,3 miliardy Kč).

Koncern VW zaměstnává po celém světě přibližně 650 tisíc lidí, z toho téměř 300 tisíc v Německu. Pro samotnou značku Volkswagen pracuje v Německu 120 tisíc lidí, přičemž polovina je zaměstnána v hlavním závodě ve Wolfsburgu. Na domácím trhu koncern provozuje celkem deset továren.

Odbory mají ve Volkswagenu silné postavení. Polovinu křesel v dozorčí radě společnosti drží zástupci zaměstnanců a německá spolková země Dolní Sasko. Ta vlastní 20procentní podíl a často straní právě odborovým orgánům.

Volkswagen musí šetřit, střet s odbory začal

Ekonomika

Výběr článků

Načítám