Článek
Investor nyní souhlasí s tím, že průmyslová zóna bude menší a počet pracovníků se sníží o dva tisíce. Právu to ve středu potvrdil mluvčí Škody Auto Pavel Jína. „Počet zaměstnanců by neměl na základě dohody s obcemi a se státem pro celou zónu přesáhnout pět tisíc,“ řekl Právu. Podle neveřejného dokumentu ministerské pracovní skupiny, jejž má redakce Práva k dispozici, měl mít průmyslový park až 7000 zaměstnanců, z čehož na gigafactory by připadlo až 4000 osob.
Starostové mají námitky rovněž k rozsahu průmyslové zóny. V dokumentu je uvedeno, že kvůli získání dotací je potřeba alespoň 250 hektarů. „My si trváme na maximálně dvou stech hektarech. Ale teď jsme se zasekli především na vedení vysokého napětí 400 kilovoltů. Aktuální návrh tras je pro nás nepřijatelný. Náš zásadní požadavek je, že projekt nebude snižovat kvalitu bydlení našich obyvatel. To není splněno,“ zdůraznil Martin Sobotka (Aktivní Dobřany), jenž stojí v čele Dobřan.
Plzeň drží trumf ve hře o gigafactory v Líních
Podobně situaci hodnotí starosta Michal Gotthart (SNK Líní a Sulkova) a Nové Vsi Miroslav Sedlák. „Vyjednáváme, aby obyvatelé co nejméně utrpěli. Projekt obsahuje pořád dost strašáků, teď především kvůli vedení vysokého napětí. Zbývá jenom měsíc, to je šílené,“ podotkl Sedlák. Narážel na to, že v listopadu už mají být hotové veškeré podklady pro Volkswagen. Tomu odpovídají informace z neveřejného dokumentu.
Rozhodnutí ze strany koncernu by mohlo padnout ještě do konce roku. Člen představenstva Škody Auto Martin Jahn řekl, že skutečně o jiné lokalitě v tuzemsku už neuvažují. Dříve vytipovaná místa jako Prunéřov, Staré Sedlo, Cheb i Přerov-Bochoř z výběru postupně vyloučili.
Jestliže se Volkswagen rozhodne pro Líně, práce by podle Jahna mohly začít v roce 2024. S první fází výroby počítají od prvního čtvrtletí 2027.
„Lhůty jsou z našeho pohledu realistické. Vzhledem k tomu, že se jedná o prioritu vlády, je stát připraven poskytnout investorovi maximální součinnost,“ konstatoval za ministerstvo průmyslu a obchodu David Hluštík.