Článek
V první vlně budou k návštěvě servisů vyzváni majitelé vozů Volkswagen Amarok, Volkswagen Golf, Audi A4, A5 a Q5, a Seat Exeo s motory 2,0 TDI, kterým v servisech budou aktualizovat software, upřesnil mluvčí.
VW ve spolupráci s ministerstvem dopravy postupně majitele těchto aut osloví dopisy s návodem, jak postupovat.
V Česku se akce bude týkat asi 58 tisíc vozů VW, Audi a Seat a přibližně 106 tisíc škodovek. Servisní zásah bude v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a bude bezplatný.
Jakmile budou pro značku Škoda k dispozici schválené aktualizace softwaru, zahájíme servisní akci
Škoda Auto, která ve svých vozech motory TDI o objemu 1,2 až 2,0 litru rovněž používala, zahájí kvůli koordinaci v rámci koncernu servisní akci později.
"Jakmile budou pro značku Škoda k dispozici schválené aktualizace softwaru, budeme v součinnosti s příslušnými úřady informovat všechny zákazníky a zahájíme servisní akci," řekl mluvčí automobilky Vítězslav Pelc.
Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídící jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem těchto technických opatření je, aby po jejich zavedení zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny.
Návštěva servisu na vyzvání není povinná. Pro úsporu času bude možné úkon po dohodě se servisním partnerem spojit s plánovanou pravidelnou kontrolou, nebo jakýmkoliv jiným servisním úkonem. Pokud si zákazník bude přát, bude mu po dobu práce v servisu nabídnut náhradní vůz.
Vyšetřování čelí i Opel
Podezření z podvádění při emisních testech čelí už i další německá automobilka Opel. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt její zástupce v pátek předvolal před vyšetřovací komisi, uvedla agentura Reuters.
Podnik musí vysvětlit zprávy z médií, podle nichž je v některých autech tohoto výrobce nainstalován software pro manipulaci naměřených hodnot emisí.
Německý časopis Der Spiegel uvedl, že automobily Opel Astra jsou vybaveny softwarem, který vypíná systém pro regulaci emisí, pokud je vnější teplota pod hranicí 17 stupňů Celsia, nebo pokud auto zrychluje.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) podle agentury DPA tvrdí, že měření emisí u jednoho z vozů Astra ve skutečném provozu přineslo "alarmující hodnoty". Opel obvinění, že používá software nastavený k podvádění, odmítá.