Hlavní obsah

Volkswagen prodává v Číně kontroverzní továrnu

Německý automobilový koncern Volkswagen a jeho čínský partner SAIC se dohodli na prodeji kontroverzní továrny v čínské provincii Sin-ťiang. Společnost to oznámila v tiskové zprávě, a potvrdila tak informace agentury Reuters. Továrna se stala terčem kritiky kvůli zprávám o porušování lidských práv ujgurské menšiny v tomto regionu.

Foto: Profimedia.cz

Logo automobilky Volkswagen na jejím sídle v německém Wolfsburgu

Článek

Závod koupila společnost Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), která je divizí čínského státního podniku Shanghai Lingang Development Group. SMVIC v rámci dohody převezme od firem Volkswagen a SAIC také testovací dráhy ve dvou čínských městech.

Po dokončení transakce nebude mít Volkswagen v provincii Sin-ťiang žádné aktivity, napsala agentura Reuters. Hodnotu transakce Volkswagen nezveřejnil.

Podle západních zemí a řady skupin na ochranu lidských práv Čína v provincii Sin-ťiang záměrně utlačuje muslimské Ujgury, a to mimo jiné prostřednictvím nucených prací. Peking tato obvinění popírá.

Šéf Volkswagenu: Nemůžeme jen nalepit náplast, bez propouštění a zavírání továren to nepůjde

Ekonomika

Volkswagen koncem loňského roku uvedl, že audit v továrně v provincii Sin-ťiang nenalezl žádné známky využívání nucené práce. Auditorská společnost nicméně poukázala na potíže při shromažďování údajů v Číně.

Pokus o nové modely

Dohoda o prodeji závodu přichází v době, kdy se Volkswagen potýká s poklesem prodeje na čínském trhu, kde čelí ostré konkurenci a slabé poptávce. Automobilka nyní ve spolupráci s čínskými partnery vyvíjí nové modely, které mají lépe vyhovovat požadavkům čínských zákazníků.

Volkswagen rovněž oznámil, že se dohodl na prodloužení svého partnerství s firmou SAIC o deset let do roku 2040. Jejich společný podnik hodlá do roku 2030 uvést na trh 18 nových modelů.

„Podtrhujeme tak důležitost této spolupráce a význam čínského trhu pro skupinu Volkswagen,“ uvedl k prodloužení partnerství člen představenstva Volkswagenu Ralf Brandstätter, který má na starosti Čínu. Společný podnik SAIC Volkswagen vznikl před 40 lety a od roku 2007 vyrábí i modely značky Škoda, upozornil Volkswagen ve své tiskové zprávě.

Celosvětově se přitom Volkswagenu letos příliš nedaří. Jeho provozní zisk ve třetím čtvrtletí meziročně klesl o 42 procent na 2,86 miliardy eur (72,5 miliardy Kč) při tržbách 78,5 miliardy eur. Na vině byl slabý výkon hlavní stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady včetně výdajů na modernizaci modelů.

Automobilka tak požaduje v německých továrnách snížení mezd zaměstnanců o deset procent. Uvádí, že potřebuje snížit náklady a zvýšit zisk, aby uhájil svůj podíl na trhu, kde čelí levné konkurenci z Číny a poklesu poptávky po evropských automobilech. Automobilka také hrozí tím, že by mohla poprvé v 87leté historii uzavřít závody v Německu.

Volkswagen chystá velké změny, dotknou se elektromobilů i spalovacích motorů

AutoMoto

Výběr článků

Načítám