Článek
Reuters s odvoláním na zdroje napsal, že Volkswagen se na podmínkách překlenovacího úvěru dohodl s 13 bankovními domy. Každý z nich prý nabídl poskytnout částku ve výši 1,5 až 2,5 miliardy eur. Mluvčí automobilky se ke zprávě odmítl vyjádřit.
„Skupina Volkswagen může být vystavena celé řadě budoucích finančních nároků souvisejících s tzv. dieselgate. Tyto nároky jsou zatím v neznámé výši a mohou být značné. Nelze předpokládat, že by skupina VW měla ihned k dispozici hotovost, která by stačila ve všech případech potenciální nároky pokrýt. Logicky proto VW sahá po způsobu, jakým si zajistit dostatečný zdroj hotovosti pro případ, že by to bylo potřeba,” řekl Novinkám Petr Knap z poradenské firmy EY, který se specializuje právě na automobilový průmysl.
Vysoké zadlužení by uškodilo ratingu
„V současné době je na trhu poměrně dost finančních prostředků a skupina VW by tak měla mít možnost zajistit si přístup ke zdrojům za rozumných podmínek. V zásadě tedy nyní ještě nejde o dojednání úvěru, ale o zajištění možnosti případného budoucího čerpání. Pak si samozřejmě musí skupina VW hlídat rozsah skutečného čerpání takového úvěru, aby nezvýšila úroveň svého zadlužení nad rozumnou míru. Vysoké zadlužení by totiž mohlo znamenat další zhoršení úvěrového ratingu,” dodal Knap.
Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings právě kvůli emisnímu skandálu už začátkem listopadu snížila hodnocení dlouhodobé úvěrové spolehlivosti Volkswagenu o dva stupně z A na BBB+ s negativním výhledem, který naznačuje možnost dalšího zhoršení.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 miliónů aut.
Prodeje v USA i Německu klesly
Začátkem listopadu pak koncern přiznal, že zhruba 800 tisíc jeho vozů vypouští více emisí oxidu uhličitého, než oficiálně udává, takže má i vyšší spotřebu.
Automobilka si na počáteční opatření související se skandálem vyčlenila 6,7 miliardy eur. Další výdaje ve výši nejméně dvou miliard eur firma očekává kvůli nesrovnalostem v údajích o emisích CO2.
Jak Volkswagen podváděl
Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.
Zřejmě právě kvůli emisnímu skandálu klesl prodej vozů VW v USA v listopadu meziročně téměř o 25 procent. O dvě procenta se snížil prodej vozů značky i v domácím Německu. Celosvětové prodeje VW v říjnu klesly o pět procent. Česko patří mezi výjimky, podle zatím posledních dostupných statistik za říjen naopak prodeje volkswagenů vzrostly.