Článek
„Koncern Volkswagen není pod tlakem jednat okamžitě. V kontextu panující situace bude rozhodovacímu procesu věnováno více času. Mezi důvody patří stávající ekonomická situace, současné ceny energií a rámcové podmínky zahrnující státní podporu,“ uvedl Volkswagen v prohlášení, které poskytl mluvčí automobilky Škoda Auto Pavel Jína. Doplnil, že je třeba také dořešit některé místní otázky.
Odložení rozhodnutí podle něj nemá v tuto chvíli dopad na plánovaný začátek stavby nebo výroby. „Koncern Volkswagen a jeho dceřiná společnost PowerCo zodpovědná za baterie průběžně vyhodnocují vhodné lokality pro další gigafactory v Evropě. Žádné rozhodnutí zatím nepadlo, proces vyhodnocování pokračuje. Před investováním miliard eur budou během následujících týdnů a měsíců znovu pečlivě posouzeny plány pro jednotlivé regiony,“ konstatoval Jína s tím, že doposud učiněné kroky zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028.
Investor volí mezi třemi lokalitami. Kromě České republiky je ve hře ještě Polsko a Maďarsko.
LG chce gigafactory dřív než VW. Na severní Moravě
Jestliže si Volkswagen vybere tuzemsko, vznikne gigafactory v areálu armádního letiště Líně, které kvůli tomu zanikne. Obří továrnu na výrobu baterií do elektroaut za 120 miliard korun podporuje vláda. Projekt označila za strategickou investici pro českou ekonomiku, která je závislá na automobilovém průmyslu.
Továrna by měla zaměstnat maximálně čtyři tisíce lidí, půjde převážně o vysoce kvalifikované pozice. Další asi tisícovka pracovníků by byla v navazujících dodavatelských službách. Proti záměru však vystupují piloti, zástupci aeroklubů, obyvatelé okolních obcí i jejich starostové.
Ti opakovaně upozorňují, že dosud není zadána ani dopadová studie, jež by zohlednila vliv na dopravu, životní prostředí, vzdělávací i sociální systém. „Jestliže skutečně Volkswagen rozhodnutí odloží, máme hrůzu, že se záležitost bude celkově protahovat. Zároveň je větší riziko, že tu továrna vyroste, protože vzniká důležitý čas pro její přípravu. Na druhou stranu je to příležitost, že by se plánovaná průmyslová zóna zmenšila na dvě stě hektarů, což by pro nás byla výhra,“ zhodnotil starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).