Hlavní obsah

Volkswagen musí šetřit, střet s odbory začal

Vedení Volkswagenu ve středu zahájilo jednání s odborovými předáky ohledně toho, jak snížit náklady největší evropské automobilky, kterou trápí řada problémů, například nedostatečné využití kapacity výroby v německých továrnách. Jedním z řešení by mohlo být přesunutí výroby elektromobilů do východní Evropy.

Foto: Fabian Bimmer, Reuters

Výrobní závod Volkswagenu v německém Emdenu

Článek

Složité řídicí struktury, špatně odhadnuté investice do elektromobilů, nepovedená manažerská rozhodnutí, klesající tržby v Číně nebo ochromující německá byrokracie. To jsou hlavní argumenty, které padají při detekování problémů, kterým Volkswagen čelí.

Agentura Reuters upozornila ještě na jeden problém: slabé využití výrobních kapacit v Evropě. Když však přezkoumala údaje celkem u šesti evropských automobilek, tak zjistila, že Volkswagen na tom není nejhůře. Třeba Renault a Stellantis mají nižší průměrnou míru využití kapacity v Evropě než VW, odkazuje agentura na informace společností GlobalData.

Z dat rovněž vyplynulo, že u zkoumaných automobilek existuje jasná tendence k vyšší míře využití továren ve střední a východní Evropě, kde jsou náklady na výrobu nižší než v západní Evropě. To naznačuje, že problémy, kterým čelí většina velkých výrobců automobilů, jsou především na jejich domácích trzích, uvedl Reuters.

Volkswagen musí šetřit, zvažuje zavření některých továren

Ekonomika

V zemích s nižšími náklady (Česká republika, Slovensko, Španělsko a Turecko) se v loňském roce průměrná míra využití závodů snížila ve srovnání s rokem 2019 jen mírně, a to na 79 procent z 83 procent. V zemích s vyššími náklady (Francie, Německo, Itálie a Velká Británie) však klesla na pouhých 54 procent z 65 procent.

Míra využití závodu kolem 70 procent je podle firmy GlobalData považována za minimum pro to, aby firma měla zisk. Přibližně 80 procent až 90 procent je pak považováno za nákladově efektivní.

Drahá pracovní síla

Na VW je v Německu vyvíjen tlak, aby elektromobily vyráběl doma a zajistil tak do budoucna pracovní místa. Podle Justina Coxe, ředitele globální výroby automobilů ve společnosti GlobalData, jež poskytuje datové analýzy, však toto rozhodnutí znamená, že automobilka nyní využívá své nejdražší lokality k výrobě drahých elektromobilů, které se neprodávají v takových počtech, jak se očekávalo.

Podle německého automobilového svazu VDA mělo Německo v roce 2022 nejvyšší mzdy továrních dělníků v automobilovém průmyslu v mezinárodním srovnání, a to 59 eur za hodinu. Naproti tomu v České republice to bylo 21 eur, v Maďarsku 16 eur. V Číně se pak mzdy pohybují kolem pouhých tří dolarů za hodinu.

Samotný prodej nových automobilů v Evropě navíc uvadá. V srpnu meziročně klesl o 18 procent na nejnižší hodnotu za tři roky. Pokles táhl dolů 44procentní propad celkových prodejů elektromobilů. A tento propad zase táhlo Německo, kde meziročně došlo k poklesu prodejů o 69 procent.

Nejen Volkswagen. Nevyužité kapacity továren na auta v Evropě nevěstí nic dobrého

Ekonomika

Vedení Volkswagenu si tak uvědomuje, že musí rychle najít řešení, jak koncern oživit, přičemž snaha snížit během dvou let náklady o 10 miliard eur (251 miliard Kč) už není vnímána jako dostatečný krok k záchraně společnosti. Vedení už dříve také avizovalo, že nemůže vyloučit zavření některých německých závodů, a zároveň vypovědělo odborům třicetiletou dohodu, která formálně zaručovala jistotu zaměstnanosti.

To se ovšem odborům nelíbí a firmě hrozí stávkou v německých továrnách. Chtějí vysvětlení, proč hrozí zavírání továren a propouštění. Samotná jednání s odborovými předáky o dalších škrtech navíc nebudou vůbec jednoduchá, protože zástupci zaměstnanců drží v dozorčí radě hned polovinu křesel.

Elektromobily na východě, luxus na západě

Podle odborníků na automobilový průmysl však bude rozdělení Evropy na východ a západ jen sílit, protože čínští výrobci elektromobilů v čele s BYD staví továrny v zemích, jako je Maďarsko, Turecko a Polsko.

Na západních trzích, jako je třeba Německo, by mohla zůstat výroba hlavně prémiových nebo luxusních vozů, které mají vyšší cenu a mohou tak automobilkám pomoci pokrýt vyšší provozní náklady v těchto závodech.

Například automobilka Stellantis už část výroby elektromobilů na trhy s nižšími náklady přesunula. V Polsku bude vyrábět elektromobily prostřednictvím společného podniku s čínskou společností Leapmotor. Model Citroën e-C3, který by se měl prodávat za zhruba 23 tisíc eur (577 tisíc Kč), se zase bude vyrábět na Slovensku.

Nejlevnějším elektromobilem Volkswagenu je model ID.3 s cenou přes 36 tisíc eur (903 tisíc Kč). Konkurenční modely jako Fiat 500e, Citroën e-c3 a Opel Corsa spadající pod Stellantis jsou tak levnější, byť méně výkonné. A to je právě jedna z výtek odborů směrem k managementu VW, které viní z toho, že nepřišel s cenově dostupnými a atraktivními modely elektromobilů, které by podle nich uvadající poptávku podnítily.

Vedení Fordu označilo čínské automobilky za existenční hrozbu

AutoMoto

Výběr článků

Načítám