Hlavní obsah

Volkswagen kvůli emisnímu skandálu utrpěl největší ztrátu v historii

Aktualizováno

Německý automobilový koncern Volkswagen vykázal kvůli nákladům spojeným s emisním skandálem nejvyšší celoroční ztrátu v historii podniku. Firma v pátek oznámila, že v loňském roce hospodařila s čistou ztrátou 1,6 miliardy eur (přes 43 miliard Kč). V roce 2014 přitom automobilka vydělala téměř 11 miliard eur, napsala agentura DPA.

Foto: Christian Charisius, Reuters

Distribuční centrum Volkswagenu v německém Wolfsburgu

Článek

Volkswagen kvůli špatným výsledkům také snížil dividendu na 0,17 eura (4,60 koruny) za akcii, uvedla agentura Bloomberg.  Akcie VW na burze v reakci klesly o víc než šest procent.

Koncern se dostal do ztrátového hospodaření již ve třetím čtvrtletí loňského roku, právě v důsledku emisního skandálu. V červených číslech se tak ocitl poprvé po 15 letech.

DPA dříve v pátek uvedla, že automobilka v účetní bilanci za loňský rok na náklady spojené s emisní aférou vyčlenila 16,4 miliardy eur. Rezerva na urovnání skandálu se tak  zvýšila o skoro deset miliard eur, původně počítala se sumou 6,7 miliardy.

Světové prodeje osobních automobilů vlajkové značky Volkswagen, která tvoří více než polovinu odbytu skupiny, se v prvním čtvrtletí meziročně snížily o 1,3 procenta na 1,46 miliónu. Prodeje celého koncernu za stejné období rostou o 0,8 procenta hlavně díky odbytu české Škody Auto a německé značky Audi.

Koncern také oznámil, že manažerům sníží odměny.  Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller navrhuje odměny snížit asi o třetinu.

V USA bude odkupovat auta

Volkswagen loni přiznal, že do zhruba 11 miliónů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Jak Volkswagen podváděl

Speciální software ve vozech poznal, kdy je vůz testován na emise. V tu chvíli spustil systém, který emise při testování snižuje, uvedly americké úřady. Podle zatím nepotvrzených informací, které se objevují hlavně na specializovaných automobilových webech, mohl program využít následující indikátory: GPS ukazuje, že je auto na místě. Motor běží, ale netočí se volant. Při běžícím motoru jsou otevřené dveře nebo kapota. Otáčejí se jen dvě kola ze čtyř.

Americká justice oznámila, že Volkswagen se dohodl s americkými úřady na základních principech řešení emisního skandálu ve Spojených státech. Řešení by mělo zahrnovat nabídku zpětného odkupu aut umožňujících falšování emisních testů i "značné" odškodné pro jejich majitele. [celá zpráva]

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám