Článek
Třináctá značka koncernu Volkswagen Moia spustí služby sdílení aut a spolujízdy příští rok ve dvou evropských městech. Jedním bude zřejmě Berlín, kde má své sídlo. Časem by své působení chtěla rozšířit i mimo Evropu, jako například do Číny, USA či Latinské Ameriky, řekl šéf divize Ole Harms.
„Jsme startup financovaný skupinou VW a máme globální ambice,“ prohlásil Harms, podle kterého je koncern ochoten prodat menšinový podíl divize, do které zatím investoval stovky miliónů eur.
Volkswagen se stále zotavuje z aféry kolem manipulací měření emisí u dieselových motorů a připravuje se na éru robotických taxi, píše Bloomberg. Zatímco jinde firma šetří náklady, investuje do vývoje elektromobilů, technologií pro samořízené vozy a dopravní aplikace.
Vývoj směřuje k autům bez řidiče
Plány na vývoj samořízeného vozu nedávno potvrdil americký technologický obr Apple, zatímco provozovatel alternativní mobilní taxislužby Uber už takové vozy testoval.
„I když v budoucnu už nebude každý vlastnit auto, díky divizi Moia může být každý nějakým způsobem naším zákazníkem,“ řekl šéf koncernu VW Matthias Müller.
Konkurenční německý koncern Daimler, který vlastní třeba značku Mercedes-Benz, založil službu sdílení aut Car2Go už v roce 2008. Vývoj technologie ale směřuje k tomu, že by se taxíky za několik let mohly obejít bez řidiče.
Moia bude nejprve využívat stávající elektrické modely mateřské firmy, v plánu je výroba vlastních vozů. Auto na baterie s prvky samostatného řízení by se mělo na trhu objevit do roku 2021, dodal Harms.
Sdílení aut v posledních letech proniklo i do Česka, největší provozovatel Car4Way nabízí 120 aut v několika městech, další vozy nabízí Autonapůl nebo Ajo.