Hlavní obsah

Vlaky z Prahy do Berlína přijdou o proslulé jídelní vozy

5:32
5:32

Poslechněte si tento článek

Tradiční jídelní vozy s bílými ubrusy a červenými koženkovými sedačkami ve vlacích Českých drah z Prahy do Berlína nahradí nové modernější. Změnu komentuje i britský týdeník The Economist. Podobně jako německý tisk soudí, že nové vozy postrádají kouzlo těch původních, kvůli kterým Němci rychlíkům EuroCity přezdívají Knödelexpress (knedlíkový express).

Foto: ČD

Původní jídelní vůz WRmz815

Článek

Oblíbená vlaková linka z Prahy do Drážďan a Berlína vede skrz majestátné hory, lesy a historická města údolím Labe, líčí The Economist. Zmiňuje, že od podzimu ČD začaly nahrazovat soupravy EuroCity rychlejšími vlaky ComfortJet. Na dodávku nových jídelních vozů pro tyto soupravy ještě čekají, takže za ně zatím zaskakují ty staré, to se ale během pár měsíců změní.

Podle redaktora týdeníku byl při jeho nedávné cestě z Prahy do Berlína jídelní vůz plně obsazený, ještě než vlak vyjel z nádraží. U některých stolů cestující s nostalgií probírali jeho blížící se konec. Další si radili, jak ušetřit. Svíčková objednaná ještě na českém území vyjde v přepočtu na 9,10 eura (229 korun), zatímco po příjezdu do Německa stojí 13 eur (327 Kč).

Nový zabezpečovač v lednu pohlídá 600 kilometrů tratí

Ekonomika

I když České dráhy ujišťují, že cestující o oblíbenou svíčkovou, točené pivo ani uniformované číšníky nepřijdou a jídlo se v nových vozech nebude ohřívat v mikrovlnce, jak nedávno naznačoval berlínský list Der Tagesspiegel, změna to jistě bude. Už proto, že nové jídelní vozy budou mít 18 míst k sezení místo třiceti a nezabírají celou délku vozu.

„Obměna typů restauračních vozů na Berlinerech souvisí s postupným nasazováním nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu ComfortJet, které v konečném devítivozovém uspořádání disponují i restauračním vozem nové generace. Změna bude postupná a její začátek předpokládáme zhruba v polovině roku dle toho, jak nám budou nové vozy od výrobce dodávány,“ řekl Novinkám mluvčí ČD Filip Medelský.

Foto: ČD

Původní jídelní vozy vyráběla firma SGP Siemens ve spolupráci s vagonkou Studénka.

Nové vozy umožní jízdu až 230 kilometrů v hodině, zatímco ty původní jen 200 km/h. To není dostačující pro navazující spoje z Berlína do Hamburku a plánovaného prodloužení až do Kodaně. Budou také bezbariérové anebo vybavené bezdrátovými nabíječkami mobilů v první třídě.

Starší restaurační vozy označené WRmz přesunou ČD na jiné linky, kde budou stačit jejich technické parametry.

Postupně s dalšími dodávkami ComfortJetů pak v roce 2026 nové restaurační vozy začnou nasazovat i na další přeshraniční linky z Prahy do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Zatím jich mají objednáno dvacet.

Podle mluvčího je v současné době trend servírovat jídla na stůl do první třídy, i teplá jídla si někdy odnášejí na místa i cestující ve druhé třídě.

Foto: ČD

Nový jídelní vůz pro soupravy Comfortjet

„Velký restaurační vůz je v ucelených jednotkách typu ComfortJet nebo například Railjet nahrazen kombinovaným vozem s kuchyní, restauračním oddílem a klasickým oddílem 1. nebo 2. třídy. V těchto vlacích nadále restaurační vůz funguje v plném klasickém rozsahu služeb, byť nezaujímá už celou plochu jednoho vozu,“ dodal mluvčí.

Místo sporáku bude v kuchyni moderní konvektomat, který využívá horký vzduch a páru. Podobný systém a vybavení kuchyně jako v ComfortJetu už dnes funguje například v Railjetech nebo vlacích Pendolino, kde jsou podle mluvčího cestující s nabídkou a úrovní jídel velmi spokojení. „Všechny tyto vlaky nabízejí v  současném zimním menu například svíčkovou na smetaně s houskovým knedlíkem, telecí pečeni na barevném pepři nebo guláš z divokého prasete se špekovým knedlíkem,“ dodal.

I když německý tisk uvádí, že jídla připravují ve vlacích opravdoví kuchaři, mluvčí upřesnil, že již dnes většina pokrmů pochází z centrální výroby společnosti JLV. Díky tomu lze podávat i jídla tak složitá na přípravu jako populární svíčková.

V nových vozech budou v nabídce teplé a chlazené nápoje a jídla. Vůz je vybaven také pro prodej točeného piva.

Foto: ČD

Nový jídelní vůz

„Jelikož se nic nebude měnit na nabídce, počítá se i se zachováním stávajícího rozsahu personálu,“ ubezpečil mluvčí.

Jak bude nakonec úroveň služeb a jídel v nových vozech vypadat a zda se jim obloukem vyhnou „sendviče a instantní káva“, jak se zamýšlí The Economist, ukáže až praxe.

České dráhy převzaly loni v září od sdružení Siemens Mobility a Škoda Group čtyři soupravy ComfortJet, kromě restauračního vozu chyběl i řídicí vůz. Kompletní soupravy by měly začít jezdit v průběhu letošního roku.

The Economist nicméně vyslovil i pochvalu na adresu ČD. „Zatímco zpožďující se a prodělávající Deutsche Bahn se v posledních letech staly symbolem potíží německé ekonomiky, oproti tomu ziskové a většinou dochvilné České dráhy nabírají na síle,“ napsal s odkazem na rostoucí počty cestujících a miliardové investice do nových vlaků.

Praha koupila Nákladové nádraží Žižkov, v lokalitě mají bydlet tisíce lidí

Hlavní město Praha

Výběr článků

Načítám