Hlavní obsah

Vlaky mění řády. Zdraží a místy zrychlí

V neděli začíná platit nový jízdní řád na železnici. Cestující se dočkají i nových linek, zrychlení řady spojů až o desítky minut a České dráhy zdraží jízdné v průměru o 15 procent. Ostatní dopravci ceny plošně nezvyšují, na vybraných vytížených spojích ale jízdné růst může. Ještě v sobotu lze pořídit v předprodeji za současné ceny jízdenky s ČD až na dva další měsíce.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Cestuji pravidelně mezi Prahou a Moravou, a tak jsem dopředu nakoupil jízdenky hned na tři cesty, u nichž znám termíny. Mám sice slevovou IN kartu, přesto takto ještě při starých cenách ušetřím určitě 200 korun,“ řekl Právu 45letý Roman, jenž v hlavním městě pracuje.

Cestující se dočkají i nových vlaků. České dráhy je začnou nasazovat například na Olomoucku, na Vysočině a v Jihomoravském kraji. „První jednotky RegioPanter v Olomouckém kraji budou uvedeny do provozu ještě před Vánoci,“ upřesnil Právu mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Dráhy slibují také rozšíření služeb, především vybavení další skoro tisícovky vlaků wi-fi, přidání bezbariérových vagonů a rozšíření možnosti přepravy kol či dobíjení invalidních vozíků.

Na vídeňské letiště pojedou z Brna přímé vlaky

Ekonomika

Rovněž soukromý dopravce RegioJet vyjede na Ústecku postupně se sedmi novými nízkopodlažními soupravami Pesa. Současně spustí přímé vlakové spojení z Brna na vídeňské letiště.

Zkrátí se jízda nejen na jih

I ČD ve spolupráci se zahraničními partnery nabídnou nové spojení z Prahy do Vídně přes Tábor. K tomu vypraví spoje z Prahy do Curychu přes Drážďany a Basilej. Více vlaků pak zamíří do Žiliny a posílí přímé spojení Prahy s polským Krakovem. Na severu bude novou cílovou stanicí německé přístavní město Rostock.

Změn je v jízdním řádu nemálo, například první rychlé denní spojení ČD z Prahy do Olomouce a Ostravy nově zajistí souprava SuperCity Pendolino Košičan s odjezdem z pražského hlavního nádraží v 6:00 a s příjezdem do Ostravy-Svinova v 9:08, což je zhruba o půl hodiny dříve než dosud.

Od neděle také bude obnoveno přímé vlakové spojení východních Čech a jižní Moravy. S koncem výluky na Blanensku se vrátí na pravidelnou trasu rychlíky ČD Svitava. Odpadne tak přestup na náhradní autobusovou dopravu a cesta bude skoro o 40 minut rychlejší.

Dráhy raději vlaky než lanovku na Ještěd

Domácí

Výrazného zrychlení se okamžitě s platností nového jízdního řádu dočkají cestující ve směru na jih Čech. Díky modernizaci trati zvládnou spoje EC/IC cestu z Prahy do Českých Budějovic za hodinu a čtyřicet minut – zhruba o 20 minut rychleji než nyní – a z Prahy do Tábora za 59 minut.

Kratší dobu pojedou také rychlíky, které oproti vlakům EC/IC zastavují navíc v dalších sedmi stanicích. Cestu mezi Prahou a Českými Budějovicemi zvládnou za 2 hodiny a 5 minut, tedy o 16 minut rychleji než v dosluhujícím jízdním řádu.

Svižněji i na Moravu

Svižnější bude i spojení na Moravu. „Například mezi Prahou a Ostravou dojde ke zkrácení jízdní doby až o 13 minut.

Vítaná změna nastane pak od 1. července příštího roku, kdy bude ukončena výluka u Brandýsa nad Orlicí a vlaky směřující z Prahy do Brna budou opět trasovány přes Českou Třebovou. Cestovní čas se tak na této trase zkrátí o 26 minut na 2 hodiny a 33 minut,“ popsala Právu mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

RegioJet zdražoval plošně o zhruba 15 procent už počátkem roku, hlavně v reakci na výrazné zdražení trakční elektřiny. „Mimo to průběžně pracujeme s cenami jednotlivých tras a spojů tak, abychom co nejlépe uspokojili poptávku cestujících, ale zároveň pokryli stále výrazně rostoucí náklady. Tyto změny tak nejsou plošné, ale jsou vždy cíleny pouze na vybrané linky či trasy,“ dodala mluvčí.

Další z dopravců, Leo Ex­press podle mluvčího Emila Sedlaříka nepřistoupil k plošnému zdražení, i když vyšší náklady pocítí hospodaření firmy. Cena jízdného se u Leo Expressu nadále odvíjí od včasnosti nákupu, termínu odjezdu a vytíženosti spoje.

S novým jízdním řádem také o 15 procent zdraží jízdenky jednotného tarifu OneTicket, které lze využívat na spoje více železničních dopravců. Zde o zdražení rozhodlo ministerstvo dopravy.

Nově bude vedle jízdenky na 7, 30, 90, 180 a 365 dní možné zakoupit i jednodenní lístek. Stojí 868 korun.

České dráhy koupily dopravce, aby ušetřily za náhradní autobusy při výlukách

Ekonomika

Výběr článků

Načítám