Článek
Původně humanitární vlakový most organizoval RegioJet ve spolupráci s Člověkem v tísni. Přeprava pro tisíce válečných uprchlíků byla bezplatná, zatímco v opačném směru na Ukrajinu přepravovaly spoje důležitou materiální pomoc. „První vlak vyjel již 1. března 2022 a přepravil více než 5000 tun humanitární pomoci. Jednalo se o největší humanitární vlakovou pomoc v Evropě,“ připomněla Janoušek Kostřicová.
Provoz speciálních souprav složených z lůžkových a nákladních vozů, které denně převážely zejména matky s dětmi, tehdy financoval RegioJet. Po několika měsících pak přešel provoz z humanitárního režimu do standardního komerčního provozu, čímž zareagoval podle mluvčí na vysokou poptávku ukrajinských občanů po spojení s jejich domovem.

Vlaky s lůžky využily v prvních měsících především matky s dětmi z Ukrajiny.
V současné době funguje linka Praha–Přemyšl jako noční spoj, který denně propojuje Českou republiku s Polskem a Ukrajinou. Cena jízdenek začíná na 270 Kč za sedačku a 770 za lůžko. Vlak odjíždí z Prahy večer a cestující dorazí v ranních hodinách do Přemyšle, důležitého přestupního uzlu na hranici Polska a Ukrajiny.
Z místa pak mohou pokračovat do Lvova, Kyjeva, Dnipra, Záporoží a dalších měst. Výkonný ředitel vlakové dopravy RegioJetu Jakub Svoboda uvedl, že na příjezd vlaku z Ukrajiny se čeká i v případě zpoždění.
Loni v březnu firma rozšířila propojení s Ukrajinou spuštěním linky Praha–Košice–Čop, která nabízí přímé spojení do Zakarpatské oblasti. Od zahájení provozu spoj přepravil téměř 70 tisíc cestujících a dosahuje obsazenosti přes 85 procent.
Z Prahy vyjel vlak s humanitární pomocí
