Článek
V současnosti si musí cestující kupovat v případě přestupů mezi vlaky více dopravců více jízdenek, což s jednotným tarifem nebude nutné.
Začít by se s tarifními jízdenkami mělo v první fázi u spojení, která si objednávají kraje nebo stát. Jde například o vlaky RegioJetu a Leo Expressu mezi Prahou a Ostravskem, o vlaky RegioJetu z Prahy do Brna, ale i o pendolina Českých drah z Prahy do Ostravy.
Vichta uvedl, že zachována bude i možnost, aby si dopravci prodávali i své jízdenky. „Musí však akceptovat jízdenky jednotného tarifu,” uvedl Vichta.
Zda budou dopravci uznávat jízdenky i ve vlacích, které stát neobjednává, záleží na nich. Podle Vichty se vyjádřili, že by měli zájem se zapojit.
Po spuštění první etapy se počítá s druhou, která zapojí do systému i regionální autobusy.
Jednotná cena a možnost rezervace
Cena jízdenek se bude vypočítávat na základě ujetých kilometrů, ceník zatím představen nebyl. Počítá se také s možností zpátečních jízdenek.
Jednotný tarif má umožnit i rezervaci místenky, místa pro kolo, lehátka či lůžka a má poskytnout také doplatkové doklady. Jízdenka bude dostupná na pokladně dopravců nebo elektronicky.
„Patrně bude možné mít obdobu In karty Českých drah, která slouží jako identifikátor a nosič jízdenky,” dodal Vichta.
Jednotný tarif rok po boomu soukromých dopravců
Tarif přijde rok po znatelném nárůstu role soukromých dopravců na české železnici. Od letošního prosince totiž začne například provozovat čtyři rychlíkové linky Arriva, s další začne RegioJet. Ten bude navíc provozovat osobní vlaky v Ústeckém kraji.
Z novely zákona o drahách vyplývá, že zavedení systému jednotných jízdenek na železnici a jeho pětiletý provoz budou stát 254 milionů korun. Systém jednotného tarifu budou muset využívat všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů.