Článek
Souprava se sedmi vagóny pohybující se na principu magnetické levitace jela rychlostí přes 600 kilometrů v hodině jedenáct sekund. Ještě do minulého týdne, kdy padla hranice 590 km/h, přitom platil rekord z roku 2003, kdy vlak vyvinul rychlost 581 kilometrů za hodinu.
Japonské dráhy plánují nový rychlovlak uvést do provozu za dvanáct let. Trasu dlouhou 286 kilometrů má spoj urazit za pouhých 40 minut. Rychlovlaky šinkanzen v současnosti tuto trasu jezdí dvakrát déle.
Vlaky s technologií maglev se při jízdě pohybují v poli supravodivých magnetů, nacházejících se jak v kolejích, tak v jeho konstrukci. Vznášejí se zhruba deset centimetrů nad tratí.
Japonci chtějí, aby nové soupravy do roku 2045 jezdily také mezi Tokiem a Ósakou, vzdálenými od sebe 507 kilometrů. V cíli mají být za hodinu a sedm minut, tedy za poloviční čas než ty nynější.
Výstavba tratí však přijde Japonce draze. Jen úsek do Nagoje má stát v přepočtu bezmála sto miliard dolarů (2,5 biliónu korun). Japonci však doufají, že vlaky šinkanzen a technologie maglev prodají v zahraničí. Premiér Šinzo Abe brzy vyrazí do Spojených států, kde se je bude snažit nabídnout pro rychlotrať z New Yorku do Washingtonu.