Článek
Na tiskové konferenci to ve středu oznámil premiér Mirek Topolánek.
Jaký podíl si stát v letišti ponechá, zatím není jasné. Podle Řebíčka jsou možné různé varianty podílů. Stínový ministr dopravy Roman Onderka (ČSSD) navrhuje, aby si ministerstvo dopravy ponechalo 34 procent akcií letiště.
Podle Řebíčka se velikost podílu, který si stát ponechá, vyjasní v průběhu transformace státního podniku Letiště Praha na akciovou společnost. Nevyloučil, že určitý podíl může získat město Praha nebo Středočeský kraj. Metropole by ráda získala až třetinový podíl.
Na prodeji Letiště Praha by mohl stát vydělat 70 až 90 miliard korun, řekl dříve ředitel analytické společnosti Cyrrus Jan Procházka. Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače je to asi 70 miliard korun.
Pražské letiště v loňském roce hospodařilo s čistým ziskem 935 miliónů korun. Podle celosvětové ankety World Airport Awards je nejlepší ve střední a východní Evropě.
Ruzyni roste konkurence
K letištím v Praze-Ruzyni, Ostravě, Brně a v Karlových Varech přibudou v Česku za několik let další mezinárodní aeroporty v Pardubicích a ve Vodochodech.
Ve Vodochodech chce československá finanční skupina Penta Investments, která se letos v lednu stala vlastníkem Aera, rozšířit na mezinárodní aeroport nynější tovární letiště.
V Pardubicích by letiště ráda budovala britská firma John Laing a konsorcium Pardubice Airport City, jehož členy jsou skupiny Odien a Dexia Kommunalkredit. Konsorcium plánuje, že vojenské letiště změní na mezinárodní už v roce 2009. Později tu chce vybudovat i centrum nákladní letecké dopravy. Do projektu chce investovat pět miliard korun.
Ve hře jsou ovšem i jiné projekty s ještě ambicióznějšími záměry. Japonci by prý v Pardubicích chtěli vynaložit desítky miliard korun na mamutí aeroport pro 16 miliónů cestujících ročně. Britové zase prosazují letiště pro tři milióny pasažérů, které by skutečně mohlo konkurovat Ruzyni.